یکی از روش های عملیات ذهنی، تکنیک بزرگ کردن اعداد است. در این تکنیک از اعداد بزرگتر به جای اعداد کوچک استفاده می شود، به این ترتیب مخاطب رسانه احساس می کند که عدد بزرگتر است، زیرا اهمیت بیشتری دارد. در حالی که هر دو عدد از نظر معنا عدد خاصی را نشان می دهند، یعنی اگر به جای یک سال بگوییم دوازده ماه، مخاطب ناخودآگاه احساس می کند که دوازده ماه بزرگتر و طولانی تر از کلمه یک سال است یا اگر به جای یک سال بگوییم 365 روز. 12 ماه، ممکن است احساس کنند عموم مردم معتقدند که 365 روز بیشتر از 12 ماه است. در حالی که در همان سال 12 ماه و 365 روز هر سه زمان مشخصی را نشان می دهند. یک برنامه 60 دقیقه ای را در نظر بگیرید که یک میلیون نفر آن را به طور کامل تماشا کرده اند. اگر 60 دقیقه را در یک میلیون نفر ضرب کنید، شصت میلیون دقیقه می شود.
نقض اعتماد در تبلیغات جوکر 2
بنابراین اگر بگوییم برنامه مورد نظر 1 میلیون بیننده داشته ممکن است زیاد جلب توجه نکند و ظاهری غیر جذاب داشته باشد به همین دلیل مخاطبان آن کم هستند اما اگر بگوییم این برنامه 60 میلیون دقیقه تماشا دارد مخاطب احساس خواهد کرد. که به نظر می رسد 60 میلیون نفر این برنامه را تماشا کرده اند. بنابراین، این یک برنامه جالب با بیننده بسیار زیاد است و تماشای آن چقدر خوب است. در برنامههای خانگی شبکهای، از این نوع اخبار بیشتر استفاده میشود، زیرا نمایشهای خانگی بهازای هر بازدید هستند و از دسترسی و عمومیت کمتری نسبت به مخاطبان تلویزیون برخوردارند. به همین دلیل سعی می کند با تکنیک های رسانه ای توجه عموم را به خود جلب کند. در همین راستا اخیراً با وجود انتقادات فراوانی که به استفاده از چنین ترفندی به دلیل طنز و ابتذال اخلاقی آن مطرح شده، درباره برنامه جوکر صحبت های زیادی شده است. برنامه ای به نام طنز و خنده از بسیاری از خطوط قرمز عبور کرد! همانطور که عنوان می گوید، جوکر 2 رکورد 40 میلیونی را شکست! اما وقتی خبر را می خوانیم، می بینیم که واقعیت چیز دیگری است و در متن نوشته اند «جوکر ۲» ۴۰ میلیون دقیقه بازدید داشته است. جوکر 2; «طبقه بیست و یکم» با بیش از 40 میلیون دقیقه تماشا در 16 ساعت اول رکورد خود را شکست، یعنی بیش از دو برابر تعداد بازدید از قسمت اول فصل قبل «جوکر» و این آمار را افزایش می دهد. مخاطبان «جوکر» به بهانه استقبال بالا به دریافت مجوز ادامه دهند.
«جوکر» یک برنامه تلویزیونی واقعی به کارگردانی و اجرای احسان علیخانی است. این برنامه چه در فصل اول با حضور آقایان و چه در فصل دوم با حضور بانوان بدون هیچ تابویی هنجارشکنی می کند و بسیاری از خطوط قرمز اخلاقی را به نام طنز پشت سر گذاشته است. به گونه ای که مهمانان به هر نحو ممکن به یکدیگر بخندند و هر که دو بار بخندد از بازی خارج می شود. در پایان، هر کسی که بتواند جلوی خندیدن را بگیرد برنده است. شرکت کنندگان باید هر کاری انجام دهند تا حریف خود را بخندانند.
این جوان پیش از این در نقدی بر این سریال نوشته بود: «فصل اول سریال جوکر با انتقادهای زیادی مواجه شد و همه نقدها متوجه جوکر بود که نویسنده حتی درباره ابتذال این سریال نوشت اما به نظر می رسد عوامل تولید جوکر به خصوص احسان علیخانی توجهی به نقدها نداشته اند و ترجیح داده اند فصل دوم را بسیار بدتر از فصل قبل تولید کنند.
از بین بردن ذائقه عمومی
جوکر سریالی ضدفرهنگی است که چند بازیگر را دور هم جمع می کند تا به هر نحوی که شده، مخاطب را بخنداند. ساختن سریال طنز و خنداندن مخاطب اصلا چیز بدی نیست و اتفاقا کمدی خوب و استاندارد می تواند تاثیرگذار و فرهنگ ساز باشد اما سریالی مثل جوکر نه تنها کیفیت و جایگاه یک را ندارد. کمدی به معنای واقعی ژانر خود، اما ذائقه و فرهنگ مخاطب را نیز از بین می برد. علیخانی که برنامه های ماه عسل یا دوره جدید را در تلویزیون ارائه می کرد که هر کدام جذاب و قابل تامل بود، حالا برای دوری از خط قرمز و فرار از زیر ذره بین ها به تریبون روی آورده است چرا که در این برنامه هر کاری می خواهد بکند. ، با استفاده از اسپانسر و دستمزد نجومی که برای بازیگرانش می دهند، ابتذال را به بالاترین حد رساند.
تصور کنید مجید مظفری که در فیلم ها و سریال های مهم ایفای نقش می کرد، مجبور شود با آهنگی از یک خواننده لس آنجلسی برقصد! اگر قرار است این یک نمایش واقعی باشد، چرا اینقدر مسخره است؟ گفتن دیالوگ های جنسی یا استفاده از حرکات سکسی برای خنداندن یکدیگر، چه نکته مثبتی برای مخاطب کودک و نوجوان دارد؟ در فیلم جوکر آنقدر فحاشی می شود که حتی نمی توان آن را با خانواده تماشا کرد. گویی جوک های جنسی را از خیابان جمع آوری کرده اند و اکنون در این برنامه از آنها استفاده می کنند.
چرا علیخانی فکر می کند باید از پایین تنه برای خنداندن مخاطب استفاده کند؟ به این نمی گویند واقعیت شو، می تواند یک فاجعه فرهنگی باشد که آرام آرام ذهنیت مخاطبان بالقوه کودکان و نوجوانان را به سمتی سوق دهد که دیگر قابل ترمیم نیست.
رفتارهایی که در جوکر دیده می شود بسیار تعجب آور است. مکالمات توهین آمیز بدون توجه به اینکه آیا شرط سنی برای آن وجود دارد یا خیر به یکدیگر گفته می شود. اگر چنین شرایطی برای جوکر در نظر گرفته شود، بعید است که حتی بزرگسالان هم بتوانند آن را با هم تماشا کنند.
گاوان در بررسی خود خاطرنشان کرد که اگرچه ابتذال و ابتذال قطعاً غیراخلاقی و مخرب است، رویدادهایی که در بین شرکت کنندگان جوکر شاهد بودیم فرهنگ خانواده را بیش از پیش تضعیف می کند. فرهنگ ایرانی شامل حیا و حیا است. این دو عنصر مهم در جوکر وجود ندارد، این چند بازیگری که ژانر کمدی هم بازی کردند، چرا استعداد و نبوغی در خلق کمدی درست و استاندارد ندارند؟ به نظر می رسد ابتذال از سینما به نمایش هایی مانند جوکر رسیده است. جوکر هیچ تفاوتی با فیلمهایی مانند هتل، فسیل و تگزاس ندارد و شرارت او شاید حتی آشکارتر باشد.
از آنجایی که شرکت کنندگان جوکر خود واقعی خود را ارائه می دهند، بازیگران ما با چنین سطح کمی از دانش ژانر می توانند سرگرمی ایجاد کنند، نه خنده! آنها بهجای اجرای برنامههای کمدی معمولی، به دنبال دستمزدهای نجومی خود هستند، درست مانند همه برنامههای کمدی بالای ۱۸ سال. در این مورد کمدی چگونه شکل می گیرد؟ اساساً کمدی واقعی چیست؟ چرا این ژانر مهم هر روز پیش پا افتاده تر می شود؟ افرادی که در این ژانر مهم بودند فرهنگ کمدی را فراموش کرده اند. برای آنها رقصیدن جلوی دوربین و صحبت در مورد رابطه جنسی مهمتر است. جوکر در فصل 2 یک افتضاح مطلق است و اگر سریال همچنان در حال تولید است باید به آن فکر کرد تا اینقدر در باتلاق ابتذال فرو نرود.
jahannews به نقل از یستا
مطالب مرتبط
طرح نشاندار کردن مالیات سیاستی هوشمندانه برای شفافسازی و توسعه فرهنگ مالیات است
فریدون شهبازیان، آهنگساز برجسته ایرانی در بیمارستان بستری شد + علت بستری
کارگروه انتخاب سرمربی پرسپولیس منحل شد!