به گزارش یستا; در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، کلان شهرها و شهرهای صنعتی در همزیستی مسالمت آمیز و در مجاورت یکدیگر عمل می کنند و مرزهای شهری مانند یک جواهر منطقه صنعتی را در بر می گیرد. با پیشرفت دانش تولید، صنایع آلودگی و چالش های زیست محیطی را کاهش می دهند و شهرها زیرساخت های انرژی و امکانات شهری را با کارگران واحدهای تولیدی نزدیک به مناطق صنعتی به اشتراک می گذارند.
این در حالی است که بیش از چهل سال پیش وضعیت صحنه کاملاً متفاوت بود و واحدهای تولیدی در مجاورت بزرگراه پیامبر اعظم هر روز با بی تفاوتی ها و مشکلات مختلفی مواجه می شدند، به طوری که دامنه آن بسیار باریک می شد. برای آنهاست که با وجود باخت ها، سنگین با طرح نقل و انتقالات موافقت می کند. این واحدها که به عنوان صنایع غرب محور شناخته می شوند، در سال های اخیر تلاش های قانونی و قانونی زیادی برای برچیده شدن کار خود انجام داده اند و بر همین اساس، میزگرد تخصصی انجمن مدیران صنعت خراسان برگزار شد تا بخشی از این تلاش ها فهرست شود.
داستان 40 سال انسداد
امیرمهدی مرادی، دبیر اجرایی انجمن مدیران صنعت خراسان
اول، فکر می کنم بهتر است در مورد تاریخچه این پرونده قدیمی بیشتر صحبت کنیم. اصل داستان به سال 1363 برمی گردد. یعنی بر اساس مصوبات شورای صنعت استانداری، پس از تدوین طرحی در شورای برنامه ریزی و توسعه استانداری در سال 1392، ایجاد واحدهای صنعتی جدید باید محدود به محور غرب باشد که محدوده فعالیت و واحدهای صنعتی خواهد بود. بر اساس مصوبات شورا به محور غربی محدود می شود. این طرح سرآغاز ذهنیتی است که به تدریج در برخی دستگاه های اجرایی جا افتاده و منجر به این می شود که کارگروه صنعت و معدن به صراحت بر اساس مواد 60 تا 64 قانون چهارم توسعه اعلام کند که فعالیت غرب صنایع محور باید به طور کامل متوقف شوند.
در ابتدای دهه 90 حتی شهرداری در صدد تعطیلی این واحدها بود در حالی که بیش از 1000 واحد صنعتی بزرگ و کوچک در این منطقه فعالیت می کردند. امروز در سال 1403 بیش از چهل سال از صدور مصوبه ای می گذرد که چنین مشکلی را برای صنعت استان ایجاد کرده است و با وجود تلاش های فراوان برخی از مسئولان از جمله دادستان، همچنان صنایع منطقه محور غرب در رنج هستند. از بی تفاوتی زیاد
شیوه ممانعت از فعالیت صنایع غرب محور از ابتدا باعث شد واحدهای صنعتی در زمان اقدام به اخذ مجوز فعالیت از صدور مجوز محروم شوند و فعالیت آنها متوقف شود و تاکنون همواره تهدید شهرداری در این مورد مطرح بوده است. ، اگر صنایع با هزینه های گزاف مواجه می شوند و در صورت عدم پرداخت … فرض کنید باید به فکر جابجایی باشد.
بر همین اساس در سال 1392 تعدادی از فعالان صنعتی محور غرب کارگروهی به نام هیأت امنای محور غرب مشهد تشکیل دادند که نتیجه آن ضرورت صدور مجوز پایان کار برای صنایع غیر آلاینده بود. این موضوع در جلسات مشترک با استانداری به صورت رسمی تصویب میشود، اما حتی این اتفاق نمیافتد و از آنجایی که هیات امنای مذکور وجهه قانونی نداشت، طی مکاتباتی خواستار پیگیری موضوع از طریق مجمع در سال 1394 است.
انجمن مدیران صنایع خراسان در فرآیند تعیین تکلیف قانونی این موضوع با بررسی موضوع به این نتیجه رسید که تنها راه حل موضوع، طرح دعوی در دیوان عدالت اداری کشور است، اما با توجه به یک انجمن جمعی تصمیم در دبیرخانه شورای گفت و گوی استانداری مقرر شد موضوع از طریق این شورا پیگیری شود که منجر به تصویب شورای گفتگوی هشت ماده ای دولت و بخش خصوصی در استانداری شد. مصوبه ای که بر اساس آن کاربری صنعتی واحدهای منطقه ایان تصویب شد و موضوع عوارض ورودی به منطقه نیز تا درخواست مالک برای کاربری اصلی مسکوت ماند. اما اجرای این تفاهم نامه نیز با مشکلات زیادی مواجه بود و از آن زمان تاکنون تنها یک واحد موفق به دریافت پایان کار شده است.
دادگاه اداری از صنایع غربی حمایت می کند
علی رضا بنی هاشم وکیل پایه یک دادگستری و رئیس گروه حقوقی انجمن مدیران صنایع خراسان
مشکلات مربوط به دریافت پایان کار در محدوده راه پیامبر (ص) سابقه چندین ساله دارد. از زمانی که انجمن مدیران صنعت خراسان برای پیگیری موضوع وارد میدان شد، با تعامل با شهرداری و مداخله شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان برخی از چالش های موجود در این حوزه برطرف شد. عوارض ورود به منطقه یکی از موضوعات اصلی است و هنوز مشخص نشده است.
در مصوبه موسوم به توافقنامه هشت ماده ای که در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به تصویب رسید، مقرر شد پیچیدگی های ورود به مرزها با طرح شکایت به دیوان عدالت اداری بررسی شود. ضمناً در 24 اسفند 1400 شورای اسلامی شهر مشهد موافقت کرد که خرید و تملک املاک واقع در اتوبان ابتدا به همراه بدهی واحدها به شهرداری منحل شود و در در مرحله بعد حقوق تبصره شماره 4 قانون تعیین وضعیت املاک واقع در محدوده باید در این تهاتر لحاظ شود.
بر همین اساس در سال 1401 هجری شمسی تیم حقوقی انجمن مدیران صنعت خراسان دادخواست خود را در دو حوزه اصلی به دیوان عدالت اداری ارسال کرد. محور اول این است که شهرداری ها نمی توانند جز در چهارچوب دو قانون نحوه خرید و تملک اراضی مورد درخواست دولت و شهرداری ها و همچنین قانون تعیین وضعیت املاک واقع در پروژه های دولتی اقدام کنند، زیرا طبق و طبق این دو قانون، شهرداری ها می توانند قیمت املاک را تصفیه کنند و اراضی با مطالبات خود مطالبه نمی شوند مگر پس از تأمین وجوه مورد نیاز برای تملک.
محور دوم دادخواست ما این بود که بر اساس تبصره 4 قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی، اخذ عوارض منطقه منوط به درخواست مالک برای ورود به محدوده شهری است، زیرا نظریه ولی امر و شورایی در 31 جولای 2008 بود که اگر مالک زمین در صورت عدم ورود متقاضی به محدوده شهری، اخذ این شماره غیرقانونی است. یعنی اعمال تبصره 4 و درخواست ورودی فقط منوط به درخواست مالک است که البته هیچکس در محدوده جاده پیامبر اعظم (ص) چنین درخواستی ندارد.
شورای اسلامی شهر مشهد در طرحی که به دیوان عدالت اداری تقدیم شده است، ضمن تایید درخواست شاکیان، تایید کرد که شورای اسلامی شهر حتی نسبت به کسانی که اقامه دعوی کردهاند، بنا به نظر ولی فقیه، به دعوی رسیدگی نمیکند. شورا و درخواست های شاکیان تقاضای ورود به محدوده را ندارند و تحت هیچ شرایطی تصرف بلاعوض اراضی مردم انجام نمی شود. سرانجام در 24 تیر 1403 مرجع عمومی دیوان عدالت اداری رأی 14 اسفند 1400 را ابطال کرد.
در صورتی که اختلاف باقیمانده بین صنایع محور غرب و شهرداری صرفاً مربوط به عوارض ورودی محدوده باشد و دیوان عدالت اداری به این موضوع رأی داده تا رأی مذکور ابطال شود، انتظار می رود شهرداری به نحو مقتضی اقدام نماید. احداث محدوده و بزرگراه باید در راستای اجرای قانون توسعه یابد تا همه شهروندان و زائران از مشکل شدید ترافیک کنونی جلوگیری کنند. ضمناً شهرداری نمی تواند با همین مفاهیم مالیات دیگری مطالبه کند.
تملک یک راه قانونی برای حل مشکل است
مرتضی کرباسی عضو هیئت مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان است
اساس مشکل ما در صنایع غرب محور این است که پس از دستور 8 ماده ای شورای گفت و گو، هنوز یک تصمیم شفاف و الزام آور قانونی اجرا نشده است. امروزه در زمینه حقوق ورودی مبالغ گزافی اعمال می شود که بدون شک کارآفرینان قادر به پرداخت آن نیستند و حتی زمانی که ساخت و ساز به پایان رسیده و خط تولید آماده راه اندازی است، قادر به تکمیل کار نیستند. پایان کار که شرط لازم بانکی و هرگونه فعالیت صنعتی است. به شما بگویم که تا همین اواخر کارآفرینان و مدیران واحدهای صنعتی این محور حتی وسعت مزارع و زمین های خود را هم نمی دانستند.
امروز باید مصوبه هشت ماده ای اجرا شود و پیچیدگی های ورود به مرزها در کنار مشکلات دردسرساز صنایع غرب محور برطرف شود. ما باید موانع را بر سر راه تجارت و صنایع غرب محور برداریم. این یک خواسته عمومی و معتبر است. چرا چون این عزیزان صاحب زمین هستند و می توانند تولید کنند اما به دلیل کاربری کشاورزی زمین به دلایل مختلف از فعالیت آنها جلوگیری می شود.
تلاش ما این است که مسیر ما به سمت تعالی و توسعه باشد. شهرداری می تواند به عنوان همکار و پیشرو از صنایع شهر حمایت کند. اجرای سیاست توسعه در شرق یک ضرورت قطعی و یک برنامه عقلانی است و اگر کارخانه داران ما بخواهند واحد دوم خط تولید خود را افتتاح کنند، قطعا به سمت رضویه و سرزمین های شرقی حرکت خواهند کرد، اما برای واحدهایی که تاکنون بوده است. چندین دهه است که در این منطقه حضور دارند و تمرکز فعالیت صنعتی دارند و حرکت می کنند… جابجایی خط تولید کاری پرهزینه و حتی غیرممکن است.
در حال حاضر راهکار اجرایی برای شهرداری ها این است که واحدها باید یک پنجم حوزه خود را به صورت رایگان به شهرداری واگذار کنند. چرا باید اینجوری باشه؟ در شرایطی که در حوزه انرژی هر روز به صنایع احترام نمیگذارند، مسائل مالیاتی زنجیر بر گردن تولیدکنندگان است و لغو تعهدات ارزی بلای جان صنعت ماست، چرا مدیران صنعت باید یک پنجم آن را ببخشند. محدوده فعالیت آنها به صورت رایگان؟
ما مشکل حمل و نقل نداریم، اگر شهرداری مثل سایر موارد زمین را قانونی تملک کند، یعنی زمین را به قیمت کارشناسی بخرد تا برای اجرای پروژه مورد نظر آماده شود. در قاعده اصلی، شهرداری ها علاوه بر جلب رضایت مالک، تا 20 درصد ارزش ملک را در قالب حقوق مکتسبه به عنوان خسارت ناشی از واگذاری به مالکان حقیقی و حقوقی پرداخت می کنند.
اساس همه این حرف ها یک موضوع است. مسئولان باید بر این باور باشند که قانون ورود به محدوده شهری در محور غربی مشهد فاقد اعتبار است، زیرا این واحدهای صنعتی نیستند که می خواهند وارد محدوده شهری شوند، بلکه شهر هستند که وارد محدوده سنتی فعالیت خود شده اند.
بیشتر صنایع غربی آلاینده نیستند
محمد شامیان مقدم عضو هیئت مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان
امروز در گوشه و کنار این شهر پروانه کسب صادر شده و امروز کل شهر تبدیل به سوپرمارکت شده است و این صدور در چالش انرژی بحران ایجاد می کند. به موازات همه این مسائل، یکی از روش های سنتی فشار بر صنایع غرب محور به طرق مختلف از جمله بحث ورود به حوزه شهری پدید آمد، در حالی که صنایع این منطقه از سال 1340 در این وضعیت قرار دارند و اکنون شهر در این راستا توسعه یافته و به سرزمین های خود رسیده است. ببینید از سال 63 شهرداری مشهد فقط یک مجوز برای پایان کار صنعتی صادر کرده است.
پس از موافقت شورای گفت و گو با هشت ماده، شهرداری مشهد خواستار اخذ عوارض شد که با انتقادات شدیدی مواجه شد. در یک نمونه علیرغم اقدام دادستانی استانداری مبنی بر تغییر کاربری محدوده و شهرهای صنعتی در محور غربی از کشاورزی به صنعتی، مشکل ما این است که کاربری اراضی این منطقه همچنان کشاورزی است در حالی که منطقه صنعتی محسوب می شود. و لذا با دریافت تسهیلات علیرغم اینکه تمامی هزینه ها پرداخت شده است اما مردم همچنان با مشکلات مختلفی مواجه هستند.
جای تاسف است که حل یک مشکل برای بیش از دو هزار ذینفع صنعتی زمان زیادی می برد و حل آن بسیار دشوار است. اگر بحث آلایندگی مطرح شود، بر لزوم اصلاح و انتقال صنایع آلاینده با فعالیت های مخرب زیست محیطی نیز اتفاق نظر داریم، اما در شرایطی که بیش از 80 درصد صنایع این محور از پاکیزگی صنعتی برخوردار هستند، این امر مانعی برای دوری از آن است. که هر نوع وسیله قانونی
***
نکات مدیریت شهری برای صنایع غرب محور
شهردار منطقه 10 مشهد 31 مهرماه سال جاری در گفتگو با شهرآرا با اشاره به امتیازات متعدد و مناسبی که مدیریت شهری برای ساماندهی و جابجایی صنایع در نظر گرفته است، گفت:
برای زمین های صنعتی غرب در محدوده منطقه 10 در جلسات مختلفی که بین مدیریت شهری و صنایع برگزار شد و در نهایت با طرح های پیشنهادی شهرداری به عنوان اراضی مرغوب و با ارزش شناخته شد، استانداردهای خوبی در نظر گرفته شد. در جزییات طرح ها نیز نکاتی مشاهده شد: «برای صنایع هم خوب است، مثلاً اگر از بخش صنعتی در این محور به شهرک صنعتی و جایی خارج از شهر منتقل شوند، از مزایای آن برخوردار خواهند شد. طرح.»
وحید نژاد با بیان اینکه برخی از صنایع فعال در محور غرب همچنان در برخی موارد تردید دارند، ادامه داد: یکی از این شبهات تعیین تکلیف حقوق و خدمات شهرداری از سوی شهرداری علاوه بر ضرورت ارسال برخی پرونده ها به ماده 100 است کمیته تعیین تکلیف و دریافت پایان کار یا اخذ استحکام ساختمانی برای ساختمانهای صنعتی که قدمت برخی از آنها بیش از سی سال است، یکی از موارد مبهمای است که روند جابجایی صنایع را با مشکل مواجه کرده است.
وی با تاکید بر حل بسیاری از این مشکلات و ابهامات با همکاری نهادهای بالادستی و شهرداری در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولتی، گفت: این موضوع تقریباً حل شده و تا زمان واگذاری صنایع و با مصوبه اداره کل صنعت، معدن و تجارت در حال انجام فعالیت صنعتی است و ما باید نسبت به این حق و حقوق مسکوت بمانیم و اگر به هر دلیلی بخواهند از مزایای طرح در آینده نزدیک بهره مند شوند در آینده ای دور باید این حق و حقوق را ادا کنند و این موضوع در جلسات مختلف مورد توجه صنایع غرب محور قرار گرفته است.
مطالب مرتبط
نتیجه بازی فرشآرای مشهد و کلینیک ایرانیان قم در لیگ برتر فوتسال (۲۰ دی ۱۴۰۳) | زور قعرنشینان بهم نرسید
یک فیزیکدان ادعا میکند «پارادوکس پدربزرگ» سفر در زمان را حل کرده است
زلزله نسبتا شدیدی ارومیه را لرزاند + جزئیات (۲۰ دی ۱۴۰۳)