یستا; موزی که با روبان نقرهای به دیوار سفید چسبانده شده، اثری با عنوان «کمدین» اثر هنرمند ایتالیایی مائوریسیو کاتلان است. این اثر در سال 2019 به عنوان نسخه ای از نمایشگاه Three Fruits در آرت بازل بیچ میامی معرفی شد، جایی که بحث های زیادی را برانگیخت.
گروهی آن را شوخی خواندند، برخی دیگر آن را تفسیری از وضعیت دنیای هنر دانستند و هنرمند دیگری موزی را از روی دیوار برداشت و خورد. به گفته گالری Perrotin، سپس یک موز جایگزین آورده شد. جمعیتی که به دنبال عکس های سلفی موزی بودند آنقدر زیاد شد که «کمدین» از دیدگان ناپدید شد، اما سه نسخه از آن بین 120 تا 150 هزار دلار فروخته شد.
اکنون انتظار میرود این اثر هنری مفهومی بین 1 تا 1.5 میلیون دلار در ساتبیز در 20 نوامبر فروخته شود. دیوید گالپرین، رئیس دپارتمان هنرهای معاصر ساتبی، این اثر را عمیق و تکان دهنده توصیف کرد. گالپرین میگوید: «کاری که کاتلان واقعاً انجام میدهد این است که آینهای را در مقابل دنیای هنر معاصر نگه میدارد و میپرسد چه چیزی یک اثر هنری را تعریف میکند، و برانگیختن تفکر در مورد اینکه چگونه آثار هنری را ارزیابی میکنیم.»
مجریان این اثر همان میوه ای را که قبلا در میامی عرضه شده بود، نمی خرند. آن موز مدتهاست که از بین رفتهاند و ساتبیز میگوید که این میوه همیشه قرار بود بهطور منظم و با چسب جایگزین شود.
چیزی که هنگام خرید کمدین کاتالانی میخرید، خود موز نیست، بلکه گواهی اصالت است که به مالک اجازه میدهد آن موز را بچسباند و آن را به عنوان یک اثر هنری اصلی از مائوریتزیو کاتالان روی دیوار بچسباند. و دوباره،” گالپرین می گوید.
عنوان این قطعه حاکی از آن است که خود کاتالان ممکن است قصد جدی گرفتن این موضوع را نداشته باشد. اما کلویی کوپر جونز، استادیار دانشکده هنر دانشگاه کلمبیا، گفت که ارزش فکر کردن را دارد.
کاتلان کار خود را برای اولین بار در یک گالری هنری، که توسط کلکسیونرهای هنری ثروتمند رفت و آمد میکردند، نمایش داد، جایی که این “کمدین” مطمئناً در رسانههای اجتماعی توجه زیادی را به خود جلب کرد. او گفت که این ممکن است به این معنی باشد که این هنر نمایشی از شجاعت کلکسیونر برای سرمایه گذاری روی چیزی پوچ است.
همانطور که کوپر جونز میگوید، اگر «کمیک» صرفاً ابزاری برای درک دنیای منزوی سرمایهداری و جمعآوری هنر باشد، پس ایده چندان جالبی نیست. اما او معتقد است که این کار می تواند فراتر از تمسخر ثروتمندان باشد. او ادامه می دهد: «کاتلان اغلب به عنوان یک هنرمند فریبکار شناخته می شود، اما آثار او اغلب در تقاطع طنز و ترس آفرینی قرار دارند. او اغلب به دنبال راههایی میگردد که ما را تحریک کند، نه فقط به خاطر تحریک ما، بلکه برای اینکه از ما بخواهد به برخی از تاریکترین بخشهای تاریخ و خودمان نگاه کنیم.» موز جنبه تاریکی دارد، زیرا میوهای در هم تنیده با تاریخ است که با امپریالیسم، استثمار نیروی کار و قدرت شرکتها مرتبط است.
کوپر-جونز میگوید: «پیدا کردن نماد سادهتر و بهتری از تجارت جهانی و همه بهرهبرداریهای آن از موز دشوار است. اگر «کمدین» به دنبال این است که مردم را به همدستی اخلاقی خود در تولید چیزهایی که بدیهی میدانند بیندیشد، حداقل ابزار مفیدتری برای پرسیدن سؤالات درباره آن است.
ساتبیز نقاشی «کمدین» را تقریباً همزمان با حراج یکی از تابلوهای معروف، گروه «نیلوفرهای آبی» اثر کلود مونه نقاش امپرسیونیست فرانسوی به نمایش می گذارد که ارزش آن حدود 60 میلیون دلار تخمین زده می شود.
مطالب مرتبط
آخرین وضعیت بازار سرمایه | رشد ۵۰ هزار واحدی بورس (۱۸ دی ۱۴۰۳)
نگاهی به فیلم «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان | خنده زیر موشک
عمری راضی به حضورش در ملوان