مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

«بازاریابی»؛ حلقه مفقوده عرضه سوغات در مشهد است

تبلیغات بنری

مینا گنجعلی خانی شهرآرانیوزهدیه یکی از رفتارهای پرطرفدار گردشگران در دنیاست که بسیار حائز اهمیت است و در رابطه با ضعف هایی که در این زمینه وجود دارد، باید اقدامات موثری از سوی مسئولان اجرایی پیشنهاد شود و هدایای سوغات مشهد ساماندهی شود.

امید هدی، دبیر کمیسیون تیراژ اتاق بازار خراسان رضوی درباره رشته های مفقود عرضه سوغات در مشهد گفت: کالاهایی که در مشهد به عنوان هدیه خریداری می شود و مورد استفاده گردشگران و زائران قرار می گیرد زعفران، زیرک، کشمش و … آجیل و سبزیجات ، مهر و تسبیح، فیروزه، سنگ های قیمتی، عطر، لباس، صنایع دستی و غیره.

وی با اشاره به اینکه حدود 20 درصد از خرید هر گردشگر سوغات است، افزود: در حوزه سوغات عواملی وجود دارد که در حوزه برندسازی هدایای خاصی برای مشهد نداریم. ما در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی منطقه تلاش زیادی کرده ایم تا این کسادی را جبران کنیم و تا حد زیادی انجام شده است، اما کافی نیست. بنابراین این عوامل باعث می شود برخی از محصولاتی که به آنها هدیه می گوییم از نوع و کیفیت مناسبی برخوردار نباشند.

دبیر کمیسیون تیراژ اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: عدم بازاریابی و تبلیغات موثر برای سوغات، آموزش و مهارت ناکافی فروشندگان و تولیدکنندگان در زمینه سوغات، مشکلات در زنجیره تامین و توزیع سوغات، کمبود قانونی. . و حمایت مالی از صنعتگران و صنعتگران، نبود مرکز یا بازارچه ویژه کادو برای مشهد یکی از مشکلات این حوزه است.

وی با بیان اینکه به راحتی نمی توان صنایع دستی را به قیمتی که برای آن در نظر گرفته می شود به فروش رساند و گردشگران به ویژه گردشگران داخلی اقلام خوراکی را به عنوان سوغات ترجیح می دهند و این باعث می شود در حوزه صنایع دستی نسبت به سایر محصولات ضعیف شویم قاچاق و یا واردات غیرقانونی کالا از چین که در حوزه سوغاتی به ویژه صنایع دستی با مشکل مواجه شده است، به نوبه خود به صنعت صنایع دستی بازار مشهد لطمه می زند.

خدادی افزود: اگر مکانی به عنوان بازار یادبود تعریف شود که همه محصولات در آن جمع آوری می شود; تورها را می توان از طریق هتل ها و آژانس ها ترتیب داد تا گردشگران و زائران بتوانند از آن بازدید کنند و خرید خود را انجام دهند. بنابراین همه این چالش ها و عوامل دست به دست هم داده اند تا مشهد نتواند آنقدر که باید و شاید در این زمینه درآمد داشته باشد.

دبیر کمیسیون تیراژ اتاق بازرگانی خراسان رضوی با ارائه تمامی عوامل به وجود آمده؛ هر کدام متولیانی دارند که باید برای رفع این مشکل پای کار باشند، وی بیان کرد: باید بازاریابی را به درستی فعال کنیم و اگر در هر زمینه ای به حداکثر تولید ملی خود برسیم اما نتوانیم آن را بفروشیم فایده ای ندارد. هدف اصلی باید ایجاد بازار مناسب برای فروش کالا باشد.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری shahraranews