مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

اژه‌ای: زندان رفتن افراد هزینه‌های سنگین دارد

تبلیغات بنری

به گزارش سایت جهان نیوز ، حجت الاسلام والمسلمین محسنی آجی رئیس قوه قضائیه در گردهمایی بزرگداشت هفته قوه قضائیه گفت: مقام معظم رهبری و مردم مطالبات بحقی در دستگاه قضایی از ما دارند که باید این مطالبات بحق باشد. برای اجرای کامل و همه جانبه این مطالبات ملاقات کرد.» اجازه دهید ما بهترین های خود را انجام دهیم. گاهی با همین قوانین و امکانات می توان با تلاش بیشتر جلوی بسیاری از مطالبات را گرفت.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: همانطور که رهبری فرمودند و مطالبه کردند باید اطمینان حاصل کنیم که عدالت فقط در حوزه دادگاه نباشد بلکه در هر چیزی که مربوط به مرجع قضایی است. تمام تلاش و تمرکز ما باید در جهت رفع بی عدالتی و برقراری انصاف و بی طرفی در رویه ها باشد. ما موظفیم به شکایات همه مردم رسیدگی کنیم، حتی اگر آن شخص دشمن ما باشد، طبق شرع.

رئیس قوه قضائیه به اظهار نگرانی رهبر انقلاب از کندی رسیدگی به پرونده های دستگیری و در نتیجه طولانی شدن مدت بازداشت موقت افراد اشاره کرد و گفت: باید تدابیر بیشتری برای جلوگیری از دستگیری اندیشید. افراد بدون علت و در صورت لزوم شخص را دستگیر می کنند و پس از رفع ضرورت باید برای آزادی او تا صدور حکم قطعی اقدام عاجل انجام شود. رؤسای قضات و دادستان ها در این زمینه مسئولیت خطیری دارند و باید نظارت ویژه ای در این زمینه داشته باشند. بارها تاکید کرده ایم که قضات از دستگیری افراد بدون دلیل پرهیز کنند و اگر از روی ناچاری فردی را دستگیر کردند، مواظب باشند که بعد از رفع ضرورت، او را آزاد کنند. همچنین بار دیگر بر لزوم توجه قضات به سهولت تشکیل پرونده و امنیت موضوع در صدور قرارهای تأمین کیفری تأکید می کنیم. یقیناً بازداشت موقت فردی که نیازی به بازداشت ندارد برای آن فرد، خانواده او و حتی موسسه زندان ما خسارت و هزینه دارد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به مشکل بدهی برخی از زندانیان، خطاب به رهبر انقلاب در این زمینه تاکید کرد: «بعضی ها حتی اگر تا آخر عمر در زندان باشند، این مشکل را ندارند. توانایی پرداخت بدهی خود را دارند و باید این مشکل حل شود.» افرادی که به دلیل بدهی های مالی با محکومیت مواجه می شوند و به مرور زمان و به دلیل نوسانات بازار به دلیل مطالبه غرامت دیرکرد قادر به پرداخت کامل بدهی خود نیستند. باید تدبیر و تدبیر محکم و محکمی بیندیشیم تا هم بدهکار (بدهکار) و هم طلبکار (بستانکار) که گاه جانش در گرو آن مبلغ و مال است، خسارت هنگفتی به آنها وارد شود.

رئیس قوه قضائیه در این خصوص توضیح داد: در خصوص محاسبه معوقات پرداختی باید اقدام جامع و دقیقی انجام شود. گاهی اوقات مقوله مذکور به روش های مختلفی مانند ماهانه، سالانه یا خسارت محاسبه می شود. این می تواند تحریف ایجاد کند. بر این اساس، مراجع و دستگاه‌های ذی‌صلاح به‌ویژه دیوان عالی کشور و معاونت حقوقی قوه قضائیه باید در این زمینه رسیدگی همه جانبه داشته باشند و در صورت وجود نظرات مختلف در این زمینه به اتفاق آرا رأی صادر و یا در صورت لزوم اصلاح قانون در این زمینه؛ باید به زندانیانی که با مجازات شدید مواجه هستند توجه شود. کسانی که باید اصل و تأخیر پرداخت کنند، گاه قادر به انجام این کار نیستند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: گاهی بر اساس قانون چند دسته مجازات برای محکوم قید می شود که شامل حبس و جزای نقدی می شود; در اینجا قاضی صالح در شعبه اجرای احکام باید اطمینان حاصل کند که وقتی محکوم علیه به زندان منتقل می شود و در عین حال توانایی مالی برای پرداخت پول را دارد، این امر محقق شود نه از این طریق. که حبس محکوم به تعویق بیفتد.

قاضی با اشاره به لزوم پیگیری دقیق مسئولان و مسئولان قضایی در خصوص طرح های ارسالی به دولت و مجلس نمایندگان تا تبدیل به قانون گفت: ما در دستگاه قضایی نیازمند اصلاح یا تصویب قوانین هستیم به منظور حل مشکل برخی از مسائل و مشکلات ما در زمینه های مختلف؛ در این راستا پیش نویس قوانین را به دولت و مجلس ارسال می کنیم. در چنین شرایطی، ممکن است تغییراتی در فاکتورهای ما ایجاد شود. تغییراتی که ممکن است باعث شود مشکل یا مشکل ما آنطور که می‌خواهیم حل نشود. راه حل این مشکل این است که مسئولان ذیربط و مراجع قضایی به شفاف سازی و شفاف سازی شفاف و جامع به نمایندگان مجلس، کارشناسان و مسئولان سازمان برنامه و بودجه یا سایر دستگاه های ذی صلاح توضیح دهند که نیازها و مشکلات وجود دارد. چه موانعی بر سر راه نظام قضایی و رفع آنها وجود دارد، چه تحولاتی نه تنها در حوزه قضایی، بلکه در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و… رخ خواهد داد.

گاهی مدیرکل امور قضایی مجلس یا دادستان ما بهتر و جامع تر از من به عنوان رئیس قوه قضائیه است که می تواند موانع و مشکلات کار در قوه قضائیه را برای یک نماینده مجلس یا یک مقام اجرایی توضیح دهد و برای او توجیه کند. کمک به رفع آن

محسنی آجی در ادامه به ارائه توصیه ها و تذکراتی به مسئولان و مراجع قضایی سراسر کشور پرداخت و گفت: بارها تاکید کرده ایم که برای محکومان واجد شرایط و زندانیان دوستی های قانونی باید رعایت شود و تجویز غل و زنجیر الکترونیکی را نیز مد نظر قرار داده ایم. برای محکومان واجد شرایط . او هست؛ البته بار دیگر تاکید می کنیم که این جنایتکاران که آزادی آنها امنیت روحی و جسمی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد، به هیچ عنوان نباید با هم دوستی قانونی داشته باشند. در این راستا باید به عاملان جرم سرقت به ویژه سرقت ساده اشاره کرد که معضلی برای جامعه است و این مجرمان امنیت روانی و مالی مردم را در خیابان ها و راهروها تهدید می کنند. تسهیلات عرفه نباید شامل این دسته از محکومان، به ویژه کسانی که با جرایم متعدد روبرو هستند، باشد.

رئیس قوه قضائیه گفت: قضات تا حد امکان از مجازات های جایگزین حبس استفاده می کنند. البته محدود به این است که مجازات جایگزین حبس موجب تحقیر و تمسخر نمی شود و قابل اجرا بوده و موجب بطلان حکم قاضی نمی شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: بار دیگر بر لزوم اجرای رای قطعی قضایی تاکید می کنم. اجرای تصمیم نهایی قضایی منجر به ضرر و شرمساری خواهد شد. در صورت عدم اجرای حکم قطعی از سوی مقامات ذیصلاح و مراجع قضایی باید با ذکر دلیل توجیه شود.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: زمانی که یک محکوم بر اساس قانون چندین نوع مجازات صادر می شود، اعمال و اجرای سایر مجازات های وی در صورت امکان در مدت حبس به تعویق نیافتد. مجازات های دیگری نیز باید در مورد محکوم علیه اعمال شود. به همین دلیل امکان بهره مندی محکوم از دوستی های قانونی نیز وجود دارد.

قاضی با اشاره به اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص احکام خلاف شرع، به معاونت قضایی و سایر دستگاه های ذی صلاح قضایی دستور داد تا با در نظر گرفتن این گروه، تشخیص آسیب شناسی جامعی در خصوص این مقوله انجام دهند. با محاسبه نباید با مشکلات قوه قضائیه از جمله مشکل کمبود قاضی با تعدد و استقبال روزافزون و سپس تخلف از موارد ناظر بر اجرای ماده 477 توسط مراجع بالاتر قضایی مواجه شویم.

رئیس قوه قضائیه گفت: با توجه به ماده 474 قانون آیین دادرسی کیفری که در مورد پذیرش درخواست اعاده دادرسی در رابطه با محکومیت قطعی از دادگاه ها به ویژه بند «ج» ماده مذکور که ناظر بر آن است. «تهاجم غیر کیفری» عمل ارتکابی یا اعمالی که بیش از مجازات قانونی است، باید برای رفع یا کاهش تفاوت‌ها در این زمینه، مطالعه رضایت‌بخشی انجام شود.

محسنی آجی به تصویب طرح «الزام کردن ثبت رسمی اموال غیرمنقول» در مجمع تشخیص مصلحت نظام و قانونی شدن این مقوله اشاره کرد و گفت: سال‌هاست که تاکید داریم ریشه بسیاری از مواردی که وارد می‌شود سیستم قضایی اعتبار اسناد عادی است که به معنای دستور العمل است به اجرای این قانون توجه کنید و تحت هیچ شرایطی اجرای این قانون را بر زمین نگذارید.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تصویب قانون شوراهای حل اختلاف گفت:

مسئولان و مراجع قضایی سراسر کشور باید نسبت به اجرای مفاد قانون شوراهای حل اختلاف از جمله تشکیل دادگاه‌های قضائی توجه ویژه داشته باشند و در اجرای آن تسریع کنند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به به روز رسانی سند اصلاحات قضایی گفت: در فرآیند به روز رسانی سند اصلاح قضایی نظرات کارشناسان، فقها و حوزویان اخذ و سند به روز شده با ضمانت ها و جداول مناسب تدوین شد. لذا تمامی مسئولان و مقامات قضایی در سراسر کشور باید نسبت به اجرا و فعال سازی مفاد این سند و پیشبرد راهکارهای آن بر اساس جدول زمانی مشخص شده توجه داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه در پایان به کلیه مسئولان ذیصلاح قضایی دستور داد تا نسبت به رفع مشکلات معیشتی کارکنان دستگاه قضایی اهتمام ویژه داشته باشند.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا