مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

اولین نشست تخصصی میدان هنر در مشهد برگزار شد (۳۰ مهر ۱۴۰۳)

تبلیغات بنری

به گزارش یستاعصر امروز 30 مهر 1403 حوزه هنری خراسان رضوی اولین نشست تخصصی خود در حوزه هنری را با نمایش نقاشی های دیواری احمد منصون در پردیس سینمایی مهر کوه سانجی مشهد برگزار کرد.

در این نشست تخصصی هنرمندان و اساتیدی از جمله فرزاد قائمی، جواد استادی، سید محمدرضا مری و مهدی یکبصر برای نقد و بررسی هنر احمد منصوب حضور یافتند.

در ابتدای جلسه میدان حنار مجید اصغری رئیس حوزه هنری خراسان رضوی به اهمیت هنر حماسی و مقاومت اشاره کرد و گفت: ما درگیر بحران جنگ در جهان و مقاومت هستیم. شهادت آخرین شهدای این میدان را تبریک می گویم و یاد و خاطره همه شهدای مقاومت را گرامی می دارم. تولیدات بسیار خوبی در زمینه های هنری داریم اما متاسفانه منابع کم است چون آثار خوانده و امتحان نشده است.

وی با تاکید بر نقش حوزه هنری در ترویج هنر حماسی تصریح کرد: در دو سال گذشته تلاش کرده ایم در عرصه های هنر مقاومت و انقلاب دقیق باشیم. اقدام لازم را انجام دهد. اکنون قرار است جلسات میدان حنار که بیانگر هنر هنرمندان در عرصه حماسه، مقاومت و انقلاب است ادامه یابد.

در ادامه این نشست احمد منصوب با اشاره به فعالیت هنری خود گفت: از سال 68 با عشق و علاقه زیادی طراحی را شروع کردم. پایگاه فعالیت ما در بسیج و مساجد بود. اولین نقاشی دیواری را در چهارراه شهید مدرس کشیدم که تلفیقی از فضای آسمانی و زمینی بود. پس از آن در نقاط مختلف شهر و با همکاری نقاشان دیگر تابلوهای مختلفی با موضوع شهدا و شهادت کشیدیم. در تابستان 1376 چهره سردار شهید کاوه اول را نقاشی کردیم. پس از سال ها تصمیم گرفتیم در این زمینه اقدام ویژه ای انجام دهیم. پس از صحبتی که با شهرداری داشتیم، تصمیم گرفتیم چهره شهدای بیسیمچی را بسازیم.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه های ما به عنوان نقاش این است که مخاطب با اثر ارتباط برقرار کند. با توکل به خدا و توسل به شهدا سعی کردیم با توجه به موقعیت خوب کسب و کار که در چهارراه خیام قرار دارد اقدام موثری انجام دهیم.

این نقاش مشهدی خاطرنشان کرد: سعی کردیم با پیروی از شاهنامه فردوسی که حماسی است، اثر را در میدان فردوسی خلق کنیم. من معتقدم اگر فردوسی پهلوانی رستم را نقاشی کرده است، ما هم باید رستم را در زمان خود نقاشی کنیم. نقاشی ایرانی و واقعی را اساس خود می دانستیم و کار را به همین شکل نقاشی می کردیم.

جواد استادی پژوهشگر مطالعات فرهنگی افزود: اساس زندگی انسان از ابتدای خلقت بر اساس نیازها بوده و با گذشت زمان نیازهای انسان پیچیده تر شده است. یکی از این نیازها مربوط به زیبایی شناسی و هنر است.

وی ادامه داد: در جامعه امروزی منابع معرفتی پاسخگوی نیازهای ما نیست، اما خوشبختانه هنر آقای منصوف یکی از نمونه های بزرگواری است که توانسته نیاز مردم را برآورده کند و آنها را با این هنر و شهدا آشنا کند. . حماسه چیزی است که می تواند همه اعضای یک جامعه را دور هم جمع کند و به یک هدف مشترک امیدوار باشد.

مهدی یکباسر در ادامه این نشست گفت: در بحث سیاست گذاری فرهنگی دیدگاه استفاده از منابع فرهنگی وجود دارد و باید به جریان و محتوای تاریخی این فرهنگ و این ملت توجه شود. اولین ویژگی هنر آقای منصور استفاده از تلفیقی است که ساخته اند. این هنرمند برای آثارش دیدی روایی داشت. دستیابی به این دیدگاه نیاز به ایده ای دارد که به نظر من نوآورانه تلقی می شود.

وی ادامه داد: معتقدم قصه گویی الهام از گذشته است که می تواند آینده را روایت کند یعنی عناصری از گذشته را زنده کند و به آینده معنا بدهد.

این فعال فرهنگی افزود: تابلوی پسیمچیس زیر روایت حماسی به حساب می آید یعنی این شهدا پیامی به حال و آینده ما می دهند. بنابراین بیان و شکل دادن به این رمان فوق العاده است.

صابی ادامه داد: هنرمندانی که این شخصیت را با استفاده از منظومه حماسی فردوسی و شاهنامه ارائه کرده اند بسیار قابل تامل هستند و نوآور محسوب می شوند.

فرزاد قائمی با اشاره به نقاشی حماسی گفت: اساساً حماسه نگاری پیشینه مهمی در هنر ایران دارد. در کتاب هایی مثل ارگنگ، نوعی طراحی آمیخته با نبرد و درگیری حماسی داشتیم. با رشد شاهنامه نویسی، سبک طراحی نیز رشد کرد.

وی ادامه می دهد: نقاشی های دیواری آقای منصوف اتفاقی بی بدیل است. ردپای حماسی و معنوی در جای جای شهر وجود دارد. کمتر هنرمندی است که بتواند با ترکیب نقاشی های شاهنامه و هنر حماسی اثری خلق کند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آقای منصوف تمام عمر خود را با داستان های زندگی شهدا گذراند و با تحقیق در شاهنامه فردوسی توانست این دو را به زیبایی تلفیق کند که به نظر من ترکیب خوبی است. آقای منصوف در آثار خود از رنگ های روشن استفاده می کرد و احساسات و هیجان مردم را برمی انگیخت.

تبلیغات بنری