مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی چه تأثیری بر بازار آزاد دارد؟ | کوتاه‌شدن دست دلالان

تبلیغات بنری



به گزارش یستا بر اساس لیست قیمت جدید، میانگین افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا 30 درصد اعلام شد، البته برخی محصولات از مرز 30 درصد گذشت و برخی نیز 20 درصد افزایش قیمت داشتند.

البته قیمت های اعلامی ارزش پایه کارخانه است و تعاریف قانونی، شماره گذاری، بیمه و … به قیمت نهایی برای مصرف کننده اضافه می شود.

قیمت خودرو بیشتر به قیمت دلار بستگی دارد

فرزان راعی کارشناس بازار خودرو در گفتگو با یستا وی در خصوص تاثیر گرانی محصولات ایرانی خودرو و سایپا در کارخانه بر بازار آزاد گفت: به نظر من اولین موضوعی که روی قیمت خودرو در بازار آزاد تاثیر می گذارد و هنوز تاثیر آن ظاهر نشده است، قیمت دلار

وی ادامه داد: بخشی از قطعات تولیدی به صورت مستقیم وارد می شود که ارتباط مستقیمی با قیمت دلار دارد. بنابراین افزایش فعلی قیمت کارخانه های خودرو به جایی رسیده است که خودروسازان از ضرر و زیان در امان مانده اند.

این کارشناس بازار خودرو راه حل مشکل بازار خودرو را حذف قیمت گذاری دستوری از این بازار دانست و گفت: بهترین راه حل برای بازار خودرو با توجه به تحریم های فعلی عرضه خودرو در بورس کالا است. مانند آنچه طی دو سال و نیم گذشته رخ داد که منجر به از دست رفتن برخی از محصولات ایرانی خودرو و سایپا شد.

وی ادامه داد: مسئولان باید برابری بازار را بدون قیمت گذاری تکلیفی، قیمت بازار آزاد و قیمت کارخانه اجازه دهند. اگر این اتفاق بیفتد، می توان انتظار داشت که قیمت ها در بازار آزاد کاهش یابد.

الراعی همچنین به درخواست دبیر انجمن خودروسازان مبنی بر افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت: رقم مذکور غیرواقعی است. 80 درصد بر چه اساسی محاسبه شد واقعا جای سوال دارد.

تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار خودرو کاهش یافت

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر با افزایش قیمت خودروسازان شاهد افزایش 15 تا 20 درصدی محصولات در بازار آزاد بوده ایم، گفت: امسال طبق قانون مالیات بیشتری اعمال می شود. و بیش از 3 میلیارد تومان به خودروها تحمیل می شود و این رقم در بودجه سال آینده لحاظ می شود زیرا ارزش خودروها به بیش از 5 میلیارد تومان می رسد.

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: تقاضای سرمایه گذاری به دلیل جذابیت بازارهایی مانند بازار ارزهای رمزپایه و بازار طلا به سمت این بازارها جذب شده است. از آنجایی که بازارهای طلا، سکه، دلار و ارزهای دیجیتال غیرشفاف و معاف از مالیات هستند، جذابیت خاص خود را دارند.

وی ادامه داد: می توان گفت تقاضای سرمایه گذاری در بازار خودرو کاهش یافته است اما همچنان تقاضای محتاطانه وجود دارد.

کاهش فاصله بین کارخانه و بازار، نوسان سازها را از بازار خارج می کند

حسن کاظم زاده، کارشناس بازارهای مالی، در خصوص افزایش قیمت کارخانه های خودروسازی معتقد است:

قیمت تمام خودروها و خودروها به بالاتر از قیمت تمام شده خود رسید.

افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی چه تاثیری بر بازار آزاد دارد؟ | کوتاه کردن دست تاجران

نمودارهای فوق قیمت تمام شده و میانگین قیمت جدید را برای هر گروه کالایی ایران خودرو و سایپا نشان می دهد. بررسی قیمت های جدید و قیمت نهایی فروش هر یک از این محصولات بر اساس گزارش شش ماهه نشان می دهد که تمامی محصولات پرتیراژ این دو خودروساز از این پس با سود به فروش می رسد.

توجه به این نکته ضروری است که کاهش شکاف بین قیمت کارخانه و بازار می تواند خریداران خودروهای تحت تاثیر را از بازار خارج کند.

ضرر خودروسازان کاهش یافت

سینا سلیمانی، یکی دیگر از کارشناسان بازارهای مالی نیز معتقد است:

قیمت‌های کارخانه‌ای در یک قدمی نرخ‌های حاشیه‌ای بازار هستند و می‌توان گفت عمده بار زیان این شرکت‌ها از دوش خودروسازان برداشته شده است.

بنابراین «در شرایط فعلی و با قیمت‌های فعلی مواد اولیه» می‌توان انتظار داشت که با افزایش 30 درصدی نرخ خودروسازان، به نقطه سربه‌سر در تولید برسند و به سود ناخالص در داخل و خارج کشور برسند. عدم رشد قابل توجه هزینه های مالی یا هزینه های سربار، به سود خالص تبدیل می شود.

در جداول زیر قیمت نهایی محصولات ایران خودرو و سایپا پس از افزایش قیمت و درصد افزایش قیمت برای هر محصول را مشاهده می کنید. قیمت بازار و قیمت نهایی تفاوت بسیار کمی دارند.

افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی چه تاثیری بر بازار آزاد دارد؟ | کوتاه کردن دست تاجران

افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی چه تاثیری بر بازار آزاد دارد؟ | کوتاه کردن دست تاجران

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری shahraranews