به گزارش شهران نیوز. غلامحسین مظفری روز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و مدیریت راهداری در مشهد افزود: اجرای این طرح توسط مشهد به زیرسازی پنج کیلومتر راه و احداث چند راه محدود شد. از سوی دیگر حدود 300 کیلومتر از این بزرگراه از قم به کرمسار احداث شده است.
وی گفت: این در حالی است که طبق بررسی های انجام شده و تردد زیاد در مبادی ورودی مشهد، آغاز ساخت این بزرگراه از مسیر شهر بزرگ مشهد تا چه اندازه در اولویت ها صحیح تر بود. در خصوص محل شروع ساخت بزرگراه.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به هزینه 100 میلیارد تومانی برای ساخت هر کیلومتر بزرگراه، گفت: این نوع هزینه ها در منابع در واقع ظلم به مردم و منابع کشور است و این موضوع است این سوال به طور جدی مطرح می شود که چه کسی بر این تصمیمات مربوط به ساخت و ساز بزرگراه تأثیر گذاشته است؟
مظفری با اشاره به بارش برف و کولاک در چند روز گذشته و ترافیک سنگین در تنها بزرگراه استان، گفت: اگر بزرگراه حرم به حرم از سمت مشهد ساخته شود، هم اکنون بزرگراه مشهد به بهجه اختصاص می یابد. به تردد در جنوب استان جاده حرم به حرم ترافیک مشهد-تهران را پوشش می داد و در خروجی مشهد هیچ مشکلی در حمل و نقل وجود نداشت.
وی خراسان رضوی را دارای مزیت های ویژه و استثنایی در زمینه حمل و نقل برون مرزی دانست و گفت: این استان نقطه اتصال گذرگاه های شرق به غرب و شمال و جنوب از طریق گذرگاه مرزی دوغارون و سرخیس است. اما متاسفانه در زمینه حمل و نقل. زیرساخت های حمل و نقل بسیار ضعیف است
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: 20 سال پیش تنها بزرگراه استان، قطعه 38 کیلومتری مشهد – بهجه بود، اما مشهد سالانه علاوه بر تجارت و تردد انبوه ترانزیتی در استان میزبان 30 میلیون زائر است. بیش از 80 درصد آنها جاده ای تردد می کنند و سفر را انتخاب می کنند و نیاز مشهد و خراسان رضوی به جاده مناسب برای این حجم از ترافیک منطقه ای نیازی نیست که باید در سطح ملی و برنامه ریزی و اعتبار دیده شود. این باید در نظر گرفته شود.
مظفری گفت: برخی از مشکلات تنها با تخصیص اعتبار و پول حل نمی شود، بلکه مدیریت نیز لازم است. در حال حاضر مجتمع های راهداری استان با وجود سرمایه گذاری اعتبارات به صورت استاندارد، مطلوب و مناسب ساخته نمی شود. باید شرایط بخش خصوصی بهبود یابد و وضعیت این مجتمع ها در استانداری بهبود یابد.
وی همچنین با اشاره به قرار گرفتن خراسان رضوی در گوشه و کنار کشور گفت: این موقعیت جغرافیایی باعث عدم وجود خط انتقال سوخت و گاز در خراسان رضوی شده و تمامی فرآورده های نفتی استان به تولید برق و برق تحویل می شود. ایستگاه های عرضه مراکزی که به صورت روزانه حدود 250 کامیون جابجا خواهد شد
512 کیلومتر از راه های خراسان رضوی توسعه یابد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل زمینی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: 512 کیلومتر از راه های استان در قالب راه های فرعی، تجاری و صنعتی به راه های اصلی و بزرگراهی نیازمند ارتقاء هستند.
جعفر شهامت افزود: تعداد زیادی از راه های فرعی فرمانداری که عملا به جاده اصلی تبدیل شد، مدیریت راه را برای ارائه خدمات بهینه به شهروندان و زائران حرم منور الرضوی با چالش مواجه کرد.
وی گفت: 512 کیلومتر راه تجاری، صنعتی و فرعی در استانداری نیاز به توسعه دارد و باید توجه داشت که علاوه بر این تعداد در حال حاضر بیش از هزار کیلومتر راه در قالب راهسازی وجود دارد. دومین باند یا ارتقاء جاده ها به بزرگراه ها و بزرگراه ها عملکرد است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل زمینی خراسان رضوی افزود: رشد ترافیک استان در سال گذشته به 11 درصد و امسال تا پایان آبان ماه به 5 درصد رسید که این موضوع برای این استان بسیار مهم است.
الشحامت به هدف گذاری سه هزار کیلومتر راه در استانداری اشاره کرد و گفت: تاکنون نیمی از این اهداف محقق شده است از سوی دیگر هشت هزار میلیارد ریال به پیمانکاران بدهکار هستیم.
وی گفت: 62 تقاطع فعال در خراسان رضوی وجود دارد و علاوه بر آن سکوهای استراحت و نماز و سایر ایستگاه ها برای راحتی رانندگان و تامین ایمنی سفر توسط اداره کل راهداری راهداری ایجاد شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل زمینی خراسان رضوی گفت: قرار است تا 6 ماه آینده 18 محور حادثه خیز جاده های استان ایمن سازی شود.
شهامت گفت: خراسان رضوی از نظر جابه جایی مسافر رتبه اول کشوری، در حمل و نقل کالای داخلی پنجم و در ترانزیت خارجی رتبه اول را دارد.
وی با اشاره به اینکه امسال بیش از 177 کیلومتر راه روستایی در خراسان رضوی احداث شد، گفت: در حوزه راهسازی روستایی مرکز مدیریت راه های استان به مدت 12 ماه متوالی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد.
همچنین در این فهرست، تفاهم نامه ای بین استاندار خراسان رضوی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل زمینی کشور برای ارتقای ایمنی و بهسازی ورودی بزرگراه مشهد – سیناران منعقد شد.
در این مراسم که به مناسبت پنجم آذرماه روز ملی حمل و نقل برگزار شد، از تعدادی از رانندگان نمونه، شرکت های حمل و نقل و راهداران استان تجلیل و قدردانی شد.
منبع: یستا
مطالب مرتبط
رسانههای صهیونیستی مدعی تکمیل توافق تبادل اسیران شدند (۲۶ دی ۱۴۰۳)
هدفگذاری تجارت ۱ میلیارد دلاری ایران و تاجیکستان
نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد