مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

استارلینک مینی معرفی شد؛ دیش قابل‌حمل اسپیس ایکس برای اینترنت ماهواره‌ای

استارلینک مینی معرفی شد؛ دیش قابل‌حمل اسپیس ایکس برای اینترنت ماهواره‌ای

تبلیغات بنری



اسپیس ایکس در حال پرتاب یک نسخه فشرده از دیش اینترنتی ماهواره ای خود به نام “Starlink mini» (Starlink Mini). Starlink Mini تقریباً به اندازه یک لپ تاپ است و از یک روتر Wi-Fi داخلی استفاده می کند، با این حال قابل حمل است و حمل آن در کوله پشتی آسان است. همچنین با وجود مصرف انرژی کمتری نسبت به سایر ایستگاه های Starlink، سرعت آن بیشتر از آن است 100 مگابیت بر ثانیه می رسد.

مشخصات و ویژگی های مینی دیش استارلینک

مدتی پیش جزئیات غیر رسمی کیت Starlink Mini فاش شد و یک مهندس اوکراینی نیز عکس هایی از آن منتشر کرد. در زیر، ایلان ماسک در توییتی وجود چنین محصولی را تایید کرد و قیمت آن را تقریبا نصف نسخه معمولی اعلام کرد. اکنون اسپیس ایکس رسما فروش محصول جدید خود را آغاز کرده است. اما قیمت آن نه تنها کمتر از نسخه معمولی است. ولی 100 دلار این بیشتر از ظرف استاندارد V4 است.

طبق گزارش های منتشر شده، به نظر می رسد اسپیس ایکس Starlink Mini را در حال حاضر فقط برای برخی از کاربران در مناطق خاصی فعال کرده است و هنوز همه نمی توانند آن را خریداری کنند. با توجه به ایمیلی که این شرکت برای تعدادی از مشتریان ارسال کرده است، هزینه محصول جدید برابر … 599 دلار اعلام شده است؛ در حالی که ظرف استاندارد V4 با قیمت 499 دلار در ایالات متحده موجود است.

شایان ذکر است که برای بهره مندی از خدمات جدید دیش، کاربران باید یک پلن استاندارد فعال در حساب خود داشته باشند و سپس با پرداخت 30 دلار اضافی در ماه، سرویس Mini Roam را فعال کنند. با احتساب هزینه ماهانه 120 دلاری برای اشتراک معمولی، علاقه مندان به استفاده از خدمات اینترنت SpaceX از طریق ظرف Starlink Mini باید ماهانه پرداخت کنند. 150 دلار برای فعال نگه داشتن اشتراک خود هزینه را بپردازید.

Dish Starlink Mini از یک روتر Wi-Fi داخلی استفاده می کند. در نتیجه، کاربران دیگر نیازی به اتصال روتر جداگانه برای اتصال Wi-Fi به دیش نخواهند داشت. نسخه استاندارد V4 به چنین قابلیتی مجهز نیست و شاید یکی از دلایل گرانی نسخه Mini امکانات و تجهیزات بیشتر آن باشد. البته برخلاف شایعات قبلی خبری از وای فای 6 نیست و این ظرف از وای فای 5 بهره می برد. پورت LAN و پورت USB-C با پشتیبانی از استاندارد شارژ PD تا 100 وات از دیگر ویژگی های آن است.

سرعت مینی استارلینک

مایکل نیکلاس، مدیر کل مهندسی استارلینک اعلام کرد که این شرکت در تلاش است تا تولید Starlink Mini را افزایش دهد تا به زودی در مناطق دیگر عرضه شود. چندی پیش ایلان ماسک در توییتی اعلام کرد که سرعت دانلود این غذا حدود 100 مگابیت بر ثانیه و سرعت دانلود آن بیش از 10 مگابیت بر ثانیه است.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس در پستی در ایکس گفت:

“این محصول قرار است دنیا را تغییر دهد با تقریباً نیمی از قیمت یک غذای استاندارد و اشتراک ماهانه، می توانید چندین برنامه زنده را به طور همزمان تماشا کنید.”

وزن این ظرف 1.1 کیلوگرم است و با پایه و کابل 1.53 کیلوگرم وزن دارد. همچنین از استاندارد IP67 پشتیبانی می کند و می توان آن را در یک کیف نسبتا بزرگ قرار داد. Starlink Mini نسبت به نسخه معمولی (25-40W) برق کمتری مصرف می کند و آداپتور DC آن نیز در جعبه موجود است. پایه ظرف، پیچ آداپتور و کابل USB-C از دیگر موارد موجود با ظرف جدید SpaceX هستند.

تبلیغات بنری

parseek به نقل از یستا