مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

احتکار ۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگ خانه‌ها (۱۹ آذر ۱۴۰۳)

تبلیغات بنری

به گزارش یستاحسین اخوان امروز در نشست خبری اعضای هیئت رئیسه انجمن لوازم یدکی و مجموعه های خودرو در کشور با اشاره به برخی از اقدامات وزارت ایمنی در حوزه خودرو اظهار داشت: افزایش قیمت خودروها 18 ماه پیش تصویب شد، اما این مصوبه گزارش و اجرا نشد، سرانجام در دولت چهاردهم مدتی پیش ابلاغ و اجرا شد که این موضوع می تواند نتایج خوبی بر وضعیت تولید و به عبارتی افزایش داشته باشد. تولید خودرو.

نایب رئیس انجمن لوازم یدکی و مونتاژ خودرو در کشور با اشاره به کاهش 6 درصدی تولید گفت: پس از افزایش قیمت امیدواریم تولید افزایش یابد و افزایش تولید باعث کاهش قیمت و بازگشت کارخانه و بازار شود. قیمت ها به یکدیگر نزدیک تر

وی تصریح کرد: 700 هزار خودرو به عنوان کالای سرمایه ای در پارکینگ های مردمی وجود دارد که کاهش قیمت خودرو در بازار می تواند این خودرو را وارد بازار کرده و منجر به کاهش قیمت شود.

اخوان با اشاره به مطالبات قطعه سازان از خودروسازان خاطرنشان کرد: پس از افزایش قیمت خودرو، مقرر شد بخشی از مطالبات قطعه سازان پرداخت شود. در حال حاضر تعداد سفارشات قطعه سازان از خودروسازان 100 مورد است که 30 مورد آن محقق شده است.

وی گفت: ظرفیت تولید قطعه سازان در کشور تولید سالانه دو میلیون خودرو است و در صورت پرداخت مطالبات معوق، تولید قطعات یدکی نیز افزایش می یابد. طبیعتا خودروسازان قول داده اند تا پایان ماه جاری بخشی از مطالبات معوق را به قطعه سازان پرداخت کنند.

وی با اشاره به نامه انجمن قطعه سازان و مجموعه سازان خودرو به رئیس جمهور، تصریح کرد: در انجمن قطعه سازان این نامه به امضای 100 شرکت تولیدکننده قطعات یدکی رسید که در آن مشکلات قطعه سازان از جمله پرداخت هزینه ها برطرف شد. . تقاضا از سوی قطعه سازان، قراردادهای یک جانبه برای خودروسازان و کمبود ارز مورد نیاز این صنعت افزایش یافته است.

در این نامه آمده است که در صورت تعدیل سیاست‌های کلان خودروسازان، امکان افزایش توزیع تولید خودرو به رکورد 6000 دستگاه در روز مانند دهه 80 توسط قطعه‌سازان کشور محقق خواهد شد. . .

نایب رئیس انجمن صنفی سازندگان لوازم یدکی و مونتاژ خودرو در کشور افزود: برای تولید با توجه به ظرفیت نیازمند نقدینگی و تامین مواد اولیه هستیم. امیدواریم با افزایش تولید خودرو تا پایان سال بتوانیم کاهش تولید قطعات یدکی را جبران کنیم.

اخوان به بازگشت کمیته تخصیص ارز به سازمان توسعه تجارت اشاره کرد و گفت: این یکی از تصمیمات و اقدامات خوبی است که اخیراً وزارت امنیت انجام داده است، زیرا تخصیص ارز مستلزم چانه زنی های زیادی بود. که قطعه سازان و چهار خودروساز در ابتدای سال جاری ارزی دریافت نکرده اند.

در ادامه این نشست خبری فرهاد بهینا با اشاره به جزئیات توافقات خودروسازان و قطعه سازان برای افزایش کیفیت خودرو پس از افزایش 30 درصدی قیمت کارخانه، گفت: در ادامه جلسه نامه ای صادر شد. امضای بیش از 100 قطعه ساز بزرگ با حضور قطعه سازان برگزار شد.

وی افزود: اگر تیراژ و کیفیت خودروها افزایش پیدا نکند، افزایش قیمت خودرو موجب نارضایتی مردم خواهد شد، زیرا با افزایش 30 درصدی قیمت خودرو، انتظارات مردم از این صنعت نیز افزایش یافته است.

بهنیه با اشاره به اینکه رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع در پاسخ به نامه قطعه سازان اعلام کرد که 8 درصد به دو شرکت خودروسازی (ایران خودرو و سایپا) پرداخت می شود و قطعات یدکی مشابه تولید داخل نیز پرداخت می شود. وارداتی ممنوع می شود و همچنین برنامه نظارتی مناسبی برای بهبود کیفیت خورو وجود خواهد داشت و تخصیص ارز نیز تعدیل خواهد شد.

سخنگوی انجمن قطعه سازان و مونتاژکنندگان خودرو در کشور با اشاره به جلسه اخیر قطعه سازان با یک شرکت خودروسازی، گفت: در آنجا بحث کیفیت قطعات مطرح شد. وقتی قطعه ای در صنعت خودرو دچار مشکل می شود، مشکل به قطعه ساز اعلام می شود تا رفع شود، اما اکنون به این مشکل توجه چندانی نمی شود و در نهایت مشکل منجر به جرایم سنگین از سوی قطعه ساز می شود. بنابراین در جلسه دیروز مقرر شد دستورالعمل دریافت قطعات از قطعه ساز رعایت شود و مشکلات کیفی به صورت مهندسی برطرف شود.

وی افزود: باید زمان مشخصی برای اختصاص 8 تلاش به خودروسازان تعیین شود تا تکلیف قطعه سازان نیز مشخص شود.

بهنیا تصریح کرد: اخیراً برخی از قطعه سازان قراردادهای شش ماهه با خودروسازان با افزایش قیمت 13 تا 17 درصدی منعقد کردند و به دلیل افزایش 30 درصدی قیمت خودرو، سهم قطعه سازان به درستی پرداخت نشد. انتظار می رود در نیمه دوم سال راه حل مفیدی ارائه شود. این اتفاقات را تکرار نکنید.

وی با اشاره به واردات قطعات چینی، گفت: در نامه ارسالی به رئیس جمهور نیز به این موضوع اشاره شده است صنعت قطعات یدکی باید با قیمت قطعات یدکی سازگار باشد. نرخ بهره بانکی چین باید بر اساس نرخ بین المللی باشد.

وی با اشاره به افزایش دو برابری قیمت آلومینیوم در سال گذشته، افزود: این خودرو از پنج ماده اولیه فولاد، آلومینیوم، مس، محصولات پتروشیمی و شیشه تشکیل شده است درصدی که 50 درصد است تاثیر بسیار واضحی روی قیمت قطعات یدکی و قیمت خودرو دارد. دور باطل در این مورد از آنجا شروع می شود که به محض افزایش قیمت خودرو، تولیدکنندگان مواد اولیه نیز قیمت ها را افزایش می دهند.

دبیر انجمن قطعه سازان تصریح کرد: در جلسه اخیر با وزیر صنعت، معدن و تجارت، لزوم توجه به قیمت مواد اولیه مورد بحث قرار گرفت، زیرا قیمت مواد اولیه داخلی 25 درصد بالاتر از قیمت تمام شده است. قیمت مواد اولیه میانگین جهانی

وی افزود: البته این مشکل نه تنها برای قطعه سازان بلکه برای تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز صدق می کند. سازوکاری که مجلس در آغاز دهه نود در بورس کالا اعمال کرد، منجر به خودکفایی در تولید هر کالایی شد و آن کالا را گران کرد.

بیگلو تصریح کرد: در حال حاضر ارز حساب خرید مواد اولیه بیش از 70 هزار تومان است اما ارز حساب (نیم) خرید مواد اولیه چینی حدود 50 هزار تومان است که خرید لوازم یدکی از چین را آسانتر می کند.

دبیر انجمن سازندگان و مونتاژ قطعات خودرو با اشاره به گشایش های صورت گرفته در جهت رفع مشکلات صنعت قطعات یدکی، تصریح کرد: قیمت فروش قطعات یدکی 80 درصد قطعه سازان در قرارداد با شرکت های خودروسازی تعدیل شده است. . اگرچه ممکن است عدد مطلوبی نباشد.

وی گفت: واردات قطعات چینی و مونتاژ کاری نتیجه ای جز خروج ارز از کشور ندارد. از ابتدای سال جاری تاکنون 7.5 میلیارد دلار به صنعت خودرو اختصاص یافته است که بیش از 4 میلیارد دلار برای خودروهای مونتاژ شده است.

بیگلو تصریح کرد: مشکلات موجود باعث شده تا قیمت قطعات یدکی و مواد اولیه وارداتی از چین حدود 40 درصد ارزانتر از تولید داخلی باشد و به همین دلیل افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و افزایش 30 درصدی قیمت خودرو موجب شده است. بدون تاثیر تاثیر بر صنعت خودرو کشور.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری shahraranews