مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

آیا تأمین‌اجتماعی برای واریز حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران از بانک‌های دیگر قرض گرفته است؟

تبلیغات بنری

به گزارش یستاانتشار شایعاتی مبنی بر استقراض سازمان تامین اجتماعی از بانک های عامل ذیربط برای واریز حقوق بازنشستگان با مبالغ معیشتی حداقل حقوق بگیران و متناسب با حقوق سایر سطوح مستمری بگیران، این روزها سوالاتی را در خصوص تامین منابع این سازمان ایجاد کرده است. سازمان بیشتر از گذشته

برخی از سوالات مطرح شده درباره منابع درآمدی این سازمان مربوط به شستا است که قاعدتا کمتر کسی انتظار دارد در یک فرآیند کوتاه مدت، سهم 5 درصدی آن از کل درآمد بنیاد تامین اجتماعی به یکباره افزایش یابد. با توجه به مشکلات بخش خصوصی (به ویژه بخش خصوصی کوچک) بعید به نظر می رسد که حدود 90 هزار میلیارد بدهی که به دلیل عدم پرداخت حق بیمه کارگران به بخش کارفرما دارد، به زودی پرداخت شود.

در این بین آخرین گزینه ای که می تواند در این شرایط ناگوار که انواع مشکلات از جمله «از کار افتادگی، افزایش هزینه های درمان و کاهش ضریب حمایتی و…» را دارد به کمک سازمان تامین اجتماعی بیاید، در واقع همین است. گزینه سخت پرداخت مبالغ گزاف بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است. بدهی ایجاد شده برای بیمه کردن بیست و شش نفر از طبقه کارگر که کارفرمای دائمی نداشتند. در واقع تامین اجتماعی بدون دریافت همزمان حق بیمه دولتی این گروه ها را از طرف دولت بیمه می کند.

اما حدود نیم قرن است که دولت ها در ایران تمایل چندانی به تسویه این بدهی هنگفت انباشته که اکنون به 900 هزار میلیارد تومان (10 برابر بدهی کارفرمایان به تامین اجتماعی) رسیده است، ندارند! این در حالی است که اگر بازنشستگان در سال های اخیر به دادگاه شکایت نمی کردند، ارزش ریالی این بدهی هنگفت می توانست با نرخ سود ساده به روز شود.

در حال حاضر دولت 341 هزار میلیارد تومان از بدهی خود در سال 1403 را پذیرفته و در بودجه سال آینده متعهد شده است که 200 هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به تامین اجتماعی برای امور مختلف از جمله جبران کسری تامین اجتماعی بپردازد. به روز رسانی قدرت خرید و تعدیل حقوق بازنشستگان. البته اینکه دولت تا چه حد به وعده خود عمل می کند، بحث دیگری است. اما موضوع حساس کنونی مقوله تکلیف دولت برای اصلاح حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی و تامین میزان معیشت حداقل مشمولان این صندوق است.

اکنون که دولت حاضر است به حداقل ها کمک کند، علاوه بر تعدیل حقوق سایر سطوح، تعدیل و افزایش حقوق از طریق استقراض نباید به تورم جدید تبدیل شود و با همین نیت منافات داشته باشد. شاید یکی از دلایل تعلل و مخالفت میرهاشم موسوی با تناسب، همین موضوع باشد که خود موضوع احتمال تورم و زیر پا گذاشتن هدف افزایش تورم است که قرار است به نسبت جبران شود! این در حالی است که در دوره مدیریت قبلی سازمان تامین اجتماعی مدام بر عدم استقراض از بانک هایی مانند بانک رفاه تاکید می شد. حتی واگذاری اموال سازمان برای تسویه بدهی های بانک الرفح پذیرفته شد، البته مشروط بر اینکه صندوق زیر بار بدهی های مختلف و بدهی های سنگین بانکی قرار نگیرد.

البته هر روشی برای مدیریت صندوق تامین اجتماعی رنگ و بوی خاص خود را دارد، اما آنچه در حال حاضر مهم است تکرار نشدن چرخه انباشت بدهی برای سازمانی است که مطالبات بسیاری از گروه ها، نهادها، ذی نفعان و دولت دارد.

قوه مجریه تاکنون به عنوان یک بازیگر کم فروش در تسویه بدهی تامین اجتماعی ظاهر شده است. علاوه بر اینکه دولت به دنبال عدم واگذاری سهام و شرکت های خوب به شستا برای جبران بدهی ها است، در سال های اخیر پیشنهادهایی مانند تسویه و فروش نفت و همچنین استقراض از بانک ها و کاهش هزینه ها با کاهش خدمات صندوق ها مطرح شده است. دستور کار؛ این در حالی است که دولت بدهکار در مقابل چشمان کارگران به جای فروش شرکت خود به طلبکاران اصلی کارگران و بازنشستگان، بار دیگر بخش خصوصی را در اولویت قرار داد و امسال نیز چندین شرکت را به بخش خصوصی واگذار کرد. . به جای تسویه دارایی هایشان در دستور کار!

بازپرداخت بدهی های دولت؛ شرط اصلی تطبیق مناسب!

در همین رابطه علی رضا حیدری (نایب رئیس اتحادیه ایثارگران کانون کارگری و کارشناس تامین اجتماعی) گفت: طرح تناسب به عنوان قانون در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است. از نظر قانونی سازمان تامین اجتماعی باید طرح را اجرا کند اما هیچ طرحی بدون در نظر گرفتن منابع تصویب نمی شود. در بحث منابع مالی اجرای این بخش از قانون برنامه، مستقیماً بیان نشده است که رعایت تناسب بر عهده دولت است. به این ترتیب تعیین نحوه پرداخت منابع مورد نیاز برای اجرای این طرح عموماً به سازمان برنامه و بودجه و مرکز بدهی دولت محول می شود. یعنی با روال دوره قبل تناسب حقوق بازنشستگان مواجه هستیم!

وی افزود: گاهی نمی توان بدهی را پرداخت کرد اما اصل پایبندی به بدهی را می پذیری. در صورت های مالی سازمان تامین اجتماعی که هر ساله توسط حسابرسان حسابرسی می شود، انواع بدهی های دولت بر اساس قوانین جاری گروه بندی شده است. حتی در قانون بودجه سال 1404 به صراحت آمده است که اگر مرکز بدهی دولت بدهی را با شناسه یکتا ثبت نکند، هیچ بدهی قابل قبول نیست. بنابراین شرط بستانکار شناخته شدن سازمان تامین اجتماعی از سال جدید طبق این مصوبه بودجه این است که بستانکار تامین اجتماعی به عنوان بدهی دولت توسط مرکز بدهی تعیین شود. در چنین حالتی، دولت مراحل پذیرش هر دینی را طی می کند. مثلاً دولت از سهم 3 درصدی خود به تأمین اجتماعی که از سال 54 پرداخت نشده است، حرفی برای گفتن ندارد!

حیدری ادامه داد: درست است که دولت در به روز رسانی حساب بدهی خود نرخ ساده را می پذیرد و ما طبق قانون نرخ اوراق مشارکت را می پذیریم اما حتی اگر دولت بدهکار شناخته شود به دلیل نوشته شده است. . در برنامه هفتم توسعه کشور در برنامه هفتم تاکید شده است که سایر سطوح مستمری تامین اجتماعی مشمول تناسب باشد و بقیه امور به خود نهاد تامین اجتماعی و با صلاحدید مدیران آن سپرده شود. اما با وجود این، به دلیل اعتراض بازنشستگان حداقل دستمزد و به دلیل عدم امکان ادامه زندگی با این میزان مستمری، تصمیم به حمایت از مستمری بگیران حداقل مزد گرفته شد.

این کارشناس تامین اجتماعی تاکید کرد: با وجود اینکه دیدگاه‌هایی وجود دارد، اما از تناسب و افزایش حقوق بازنشستگان در همه رده‌ها کاملا حمایت می‌کنیم، اما بحث ما در حاشیه این اتفاق مثبت، نحوه بازیابی میزان مستمری‌ها است. استفاده نشود چون از منابع مشکوک است و هنوز مشخص نیست که تایید می شود یا خیر! گاهی اوقات ما از ذخایر آتی بیمه گذاران خود پرداخت های خاصی انجام می دهیم. اگر حق بیمه کارفرما، کارمند و دولتی را قبول کنیم باید هزینه های صندوق را تامین کند، در این صورت پول بیشتری برای خرج نخواهید داشت! در چنین شرایطی اگر صندوق تامین اجتماعی منابع خود را تامین نکند در آینده خرج می کند!

نایب رئیس فدراسیون ایثارگران جامعه کارگری خاطرنشان کرد: منابعی که باید در حق بیمه 14 میلیون کارگر زیر مجموعه تامین اجتماعی سرمایه گذاری شود نباید هدر رود. صندوق بین نسلی متعلق به همه نسل هاست و منابع آن باید به طور کامل محافظت شود. یک صندوق بین نسلی از طریق حساب های بیمه اداره می شود. در واقع در چنین صندوقی مدیران نباید مجبور به پرداخت بیشتر شوند و باید برنامه پرداخت خود را بر اساس منابع، درآمد و هزینه در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه دولت در سال های گذشته با کسری مزمن بودجه مواجه بود، در کنار سازمان خصوصی سازی، مرکزی تحت عنوان «مرکز مدیریت بدهی های عمومی و دارایی های مالی» وابسته به وزارت اقتصاد تأسیس کرد. ، با هدف کنترل خصوصی سازی. بدهی های دولتی که سقف آن مجاز است از عدد معینی تجاوز نکند. در گذشته بر سر این درخواست با دولت توافق کردیم و دولت رقم قابل قبولی را در بودجه قرار داد. اما دولت نه تنها تامین اجتماعی را به عنوان طلبکار معرفی می کند، بلکه طلبکاران دیگری نیز دارد، بنابراین این جایگاه مشخص می کند که دولت در پایان هر سال چقدر باید در بین طلبکاران خود ثبت کند! این درخواست نباید بیشتر از سطح باشد.

حیدری تصریح کرد: یکی از دلایلی که دولت مدام طلبکاران خود را با مبنای نرخ مرکب مقایسه می کند و به روز رسانی بدهی های خود را با نرخ سود ساده همراه می کند این است که بدهی دولت به تامین اجتماعی سالانه صدها میلیارد تومان افزایش می یابد. بنابراین، اگر بدهی را با نرخ واقعی به روز نکند، می خواهد دوباره بدهکار شود. از طریق انتشار اوراق مشارکت و مشارکت، کسری فعلی دولت نیز جبران می شود، زیرا دیگر بدهکار به نظر نمی رسد!

این فعال در حوزه حقوق بازنشستگان با اشاره به شکایت شورای عالی بازنشستگان به دیوان عدالت اداری در سال 1398 مبنی بر نوسازی نادرست ریالی، گفت: امروز مرکز بدهی با شرکت سهامی خصوصی سازی در حال تعیین املاک است. که باید از ریال دولت پاک شود. این سازمان به مرکز بدهی مراجعه می کند و می پرسد که مثلاً چقدر به شهرداری ها، بانک ها، صندوق های بازنشستگی و پیمانکاران بدهی دارید؟ بعد از تایید قطعیت بدهی با یک شناسه منحصر به فرد، فقط خودش تصمیم می گیرد چیزی بدهد یا نه!

وی به تمایل دولت برای فروش املاک خود به بخش خصوصی به جای تسویه بدهی با تسویه سهام این ملک اشاره کرد و افزود: دولت به شیوه جدید مطالبات خود را دستور می دهد اما تاثیری ندارد. تصمیم دولت برای پرداخت یا نپرداختن بدهی مفهومی ندارد. حساب به قیمت آن روز است، اما حسابرس دولت آن را نمی پذیرد. دیگر نمی توان چنین مواردی را مصداق تفاوت های ساده در روش محاسباتی دانست و باید تکلیف آنها مشخص شود.

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: یکی دیگر از اشتباهات دولت این بود که با استفاده از منابعی که زمان اجرای آنها محدود بود اما دقیقاً به این دلیل که محدودیت زمانی اینچنین نبود، ایمن سازی و فروش خدمات به برخی ادارات انجام شد. ، بدهی به تامین اجتماعی افتاد و دولت پیشگام محسوب می شد. به عنوان مثال، قرار بود بیمه رانندگان از محل درآمدهای طرح هدفمندسازی یارانه ها به میزان 1 درصد تامین شود. اما اجرای آن به یک سال محدود می شود و پس از دو سال دولت به جای 100 میلیارد تومان 50 میلیارد تومان پرداخت می کند و مابقی حق بیمه در سال های بعد به صورت مبلغ ثابت در حساب های بین دولت و سازمان اجتماعی درج می شود. امنیت مبلغ بالاتر را نمی پذیرد. اختلافات و خطاهای دولتی زیادی وجود دارد که باعث عدم پرداخت بدهی ها می شود.

الحیدری ادامه داد: تناسب هم این مزیت را دارد. به عنوان مثال در حال حاضر در بودجه امسال، مستمری بگیران دولتی و لشکری ​​قانون مشخصی دارند که سهم یک درصدی ارزش افزوده با سقف معینی از منابع به مستمری بگیران کشوری تعلق می گیرد و حقوق آنها یکسان می شود، اما برای مستمری بگیران تامین اجتماعی. و مناسب است، مکان خاصی برای تخصیص و کسب منابع در نظر گرفته نشده است. امروز با مشکل تامین منابع مالی مناسب سازی مواجه هستیم و دیر یا زود دولت باید فکری برای این موضوع بکند.

این کارشناس تامین اجتماعی با اشاره به این پیشنهاد که «دولت به جای واگذاری اموال خود به تأمین اجتماعی برای پرداخت بدهی، خدمات و شرکت های دولتی خود را به صورت رایگان به تأمین اجتماعی و شرکت های آن واگذار کند»، خاطرنشان کرد: پیش بینی شده ترین اقدام وظیفه ما این است که در اسرع وقت سهام شرکت های دولتی انتفاعی را به سازمان تامین اجتماعی تحویل دهیم. اما ممکن است دولت در این راستا انواع بهانه ها را بیاورد و دوباره خصوصی سازی را آغاز کند! اما راه حل دیگر این است که خدمات ارائه شده توسط دولت یا شرکت های وابسته به آن به شرکت ها و موسسات تامین اجتماعی شستا رایگان باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چنین پیشنهادی برای جایگزینی خدمات دولتی با تامین اجتماعی باید به صورت رسمی و در چارچوب قانون ارائه شود. به عنوان مثال اگر دولت همه سازمان های تامین اجتماعی را از بدهی مالیاتی معاف کند و سازمان را از عدم توانایی در پرداخت بدهی های تامین اجتماعی پاک کند، این نکته مثبتی است. به عنوان مثال، خوراک پتروشیمی مرتبط با شستا می تواند به طور کامل فیلتر شود. اما اجرای این وعده ها از جمله تامین مواد اولیه دارویی، پتروشیمی، فولاد، معافیت کامل از مالیات و عوارض و … حائز اهمیت است. اما تاکنون هیچ اتفاقی مانند تسویه بدهی دولت رخ نداده است و تسویه دیگری جز بین وزارت بهداشت و مراکز درمانی آن با تامین اجتماعی صورت نگرفته است! با این حال، می توانید این روش را نیز امتحان کنید!

منبع: ایلانا

اخبار بازنشستگان را در اینستاگرام تماشا کنید



تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری shahraranews