مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

آمار ایرانی ها در شبکه های اجتماعی

تبلیغات بنری

به گزارش جهان نیوز به نقل از دانش پژوهان، در حال حاضر حجم زیادی از گردش اطلاعات، تبادلات علمی و آموزشی، تعاملات انسانی، تجارت و… در بستر شبکه های اجتماعی انجام می شود. بر این اساس، شبکه‌های اجتماعی بزرگ‌ترین بخش زندگی امروز ما را تشکیل می‌دهند. این پدیده نیز مانند سایر ساخته های دست بشر، با تمام فوایدی که برای جوامع به ارمغان آورده، البته معایبی نیز دارد.

آنچه واضح است این است که زندگی امروز به اینترنت وابسته است. پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی گره خورده است. معنای این کلمه این است که علاوه بر اینکه سیاست گذاران باید نسبت به امنیت کاربران، حریم خصوصی آنها حساس باشند، به مسائل اخلاقی و انسانی در شبکه های اجتماعی احترام بگذارند و برای این امر برنامه ریزی کنند، موضوع مهم دیگر وابستگی کاربران است. معیشت و زندگی بسیاری از کاربران در این پلتفرم ها. یعنی هرگونه اختلال در فعالیت این شبکه ها آثار و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت.

90 درصد پس از فیلتر شدن به شبکه های اجتماعی باز می گردند
پس از انحلال تعدادی از شبکه های اجتماعی در سال های اخیر، انتظار می رفت که تعداد کاربران ایرانی در فضاهایی مانند تلگرام، اینستاگرام، توییتر و … به تدریج کاهش یابد و مردم به شبکه های اجتماعی محلی مهاجرت کنند، اما برخلاف آنچه انتظار می رفت انتظارات مسئولین انحلال در کشور یعنی کاربران شبکه های اجتماعی در مدت کوتاهی حدوداً پنج ساله از پاییز ۱۳۹۷ که اولین مرحله انحلال در ایران ایجاد شد و پس از آن مرحله دوم انحلال در سال 1401 هجری قمری، در ماه دسامبر سال 1402 میلادی، به میزان بیشتری در اپلیکیشن های خارجی به ویژه اینستاگرام، تقریباً 90 درصد مهاجرت معکوس به آن را شاهد هستیم.

طبق آخرین آمار ایسپا طی سال 1402 هجری شمسی اینستاگرام با 46 میلیون کاربر ثبت نام شده و 31 میلیون کاربر فعال رتبه اول، تلگرام با 60 میلیون کاربر ثبت نام شده و 24 میلیون کاربر فعال رتبه دوم و ایتا با 30 میلیون کاربر در رتبه دوم قرار گرفته است. و 17 میلیون کاربر فعال در رتبه سوم، Robika با 37 میلیون کاربر ثبت نام شده و 16 میلیون کاربر فعال در رتبه چهارم، بله با 17 میلیون کاربر ثبت نام شده و پنج میلیون کاربر فعال در رتبه پنجم و در نهایت توییتر با چهار میلیون کاربر ثبت نام شده و نزدیک به همین مقدار است. . یک میلیون کاربر فعال در رتبه ششم قرار گرفتند.


130 تلاش برای جلب نظر ایرانیان در شبکه های اجتماعی
به گزارش دیتاک (یک شرکت دانش در زمینه داده کاوی و رصد رسانه ها و شبکه های اجتماعی)، گردش مالی ایرانیان فعال در شبکه های اجتماعی طی سال 1402 هجری شمسی به 130 هزار میلیارد تومان رسیده است که معادل درآمد سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار کارگر تمام وقت در کشور ما وجود دارد. تجارت مالی در شبکه‌های اجتماعی دارای چهار بخش است: بازار خرده فروشی (فروشگاه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی)، زیرساخت و اینترنت (اپراتور)، خدمات مکمل زنجیره فروش (تبلیغات، تدارکات و غیره) و تجارت غیرقانونی (تحلیل‌شکن، قمار). و غیره) تشکیل شده است.

گزارش دیتاک نشان می دهد از 130 هزار میلیارد تومان حجم معاملات ایران در شبکه های اجتماعی، بیش از 70 هزار میلیارد تومان به فروشگاه های فعال در این حوزه لینک شده است. پس از آن حدود 40 هزار میلیارد تومان مربوط به حوزه زیرساخت و اینترنت و 20 هزار میلیارد تومان مربوط به خدمات تکمیلی زنجیره فروش است. لازم به ذکر است که هنوز آمار دقیقی از حجم مشاغل غیرمجاز منتشر نشده است.

25 تا 30 برابر گردش مالی VPN ها
پس از اجرای فیلترینگ برای برخی پیام رسان ها در ایران، تمایل مردم به استفاده از پارتیشن های فیلتر کننده برای دسترسی به اینترنت بین المللی افزایش یافت. برخی گزارش‌ها میزان استفاده از VPN را در میان گروه‌های سنی مختلف در ایران برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی تا 80 درصد تخمین زدند.

بر اساس آخرین گزارش یکتان نت که مربوط به سال 1401 است، این شرکت با اشاره به گزارش های تخصصی پلتفرم برندینگ و بازاریابی Emrc و Zelkaa، VPN ها در ایران در سال 1401 شاهد حجم فروش 25 تا 30 هزار میلیاردی بوده است. بر اساس بررسی های emrc، در سال 1401 هجری قمری، میزان استفاده از VPN در گروه های سنی مختلف (بین 15 تا 75 سال) بیشترین استفاده را از فیلترشکن ها داشته است (97 درصد). افراد مسن (در کل از 45 تا 65 سال) تقریباً با کاربران جوان تر برابر است و در رده های دوم و سوم (86٪) قرار می گیرند.

این آمار نشان می دهد که استفاده از این ابزارها تنها به کاربران جوان یا تحصیل کرده محدود نمی شود، زیرا از هر سه کاربر ایرانی با تحصیلات ابتدایی، دو نفر (63 درصد) از VPN استفاده می کنند. سپس در دسته بندی های زیر افراد دارای مدرک دکتری، لیسانس، فوق لیسانس و متوسطه از VPN استفاده می کنند.

حضور فروشگاه ها در شبکه های اجتماعی
بر اساس داده های داتک، تا آغاز زمستان 1402 هجری قمری حدود 3.7 میلیون کسب و کار فعال در اینستاگرام وجود داشت. این گزارش نشان می‌دهد که فروشگاه‌های اینستاگرام بزرگترین بخش کسب‌وکارهای فعال در اینستاگرام را تشکیل می‌دهند. همچنین بر اساس نظرسنجی شرکت تحقیقات بازار امروز (EMRC)، در سال 1401، خرید اینترنتی سومین دلیل استفاده ایرانیان از اینترنت با 65 درصد آرا بود.

در بین مشاغل اینستاگرام، مد و پوشاک با سهم 33 درصدی بیشترین بخش را تشکیل می‌دهند، پس از آن کسب‌وکارهای زیبایی و سلامت با سهم 25 درصد، اقلام غذایی با 12 درصد، لوازم خانگی و آشپزخانه با 11 درصد، آموزش و پرورش 8 درصد و پس از آن کسب‌وکارهای زیبایی و سلامت با سهم 25 درصد و پس از آن در رتبه‌های بعدی قرار دارند. کالاهای دیجیتال 7 درصد درصد و در نهایت جواهرات با 4 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند. آمار دیگر این است که بر اساس داده های زیلکا، بررسی صفحات عمومی در اینستاگرام فارسی نشان می دهد؛ از هر چهار صفحه کلی، موضوع یک صفحه مد، لباس و سبک زندگی است.

مشارکت هر پیام رسان در تجارت تبلیغاتی
گزارش رسمی دیگر مربوط به گزارش 1402 مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور است. بر اساس این گزارش، در سال 1402 هجری شمسی، در بین واحدهای تجارت الکترونیک، سهم شبکه های اجتماعی در ارائه خدمات و کالاها به عنوان فضای تجاری مکمل، علاوه بر استفاده از وب سایت، حدود 43 درصد بوده و پس از آن گوشی با سهم 25 درصدی. درصد، پیام رسان ها 22 درصد و برنامه ها 10 درصد.

همچنین بر اساس این گزارش، در سال 1402 هجری شمسی بر اساس بررسی های مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور، در بین شبکه های اجتماعی مختلف، بیشترین سهم استفاده در بین واحدهای تجارت الکترونیکی با 52 درصد متعلق به اینستاگرام بوده است. پس از آن به ترتیب تلگرام با ضریب استفاده 33 درصد در رتبه دوم و واتس اپ با ضریب استفاده 31 درصد در رتبه سوم قرار گرفته اند. ETA با 19 درصد در رده چهارم قرار دارد، پس از آن ETA با 19 درصد، روبیکا با 13 درصد، بله با 9 درصد و سروش با 3 درصد قرار دارند.

هر کاربر ایرانی روزی 3 ساعت در پلتفرم ها حضور دارد
این روزها تلفن همراه به یار جدا نشدنی مردم تبدیل شده است و عمده استفاده از آن به برنامه های پیام رسان آنلاین و شبکه های اجتماعی برمی گردد. طبق گزارش دو شرکت emrc و zelkaa (پلتفرم برندسازی و بازاریابی) در سال 1401 متوسط ​​زمان استفاده روزانه از اینترنت در ایران 169 دقیقه بود. بر اساس آمار منتشر شده در دیتک، تعداد کل بازدید یا برداشت ایرانی ها از تمامی شبکه های اجتماعی در طول یک سال به 4.5 میلیارد بازدید محتوا رسیده است و می توان گفت هر کاربر ایرانی روزانه 220 محتوا را در این پلتفرم ها مشاهده می کند.


اینستاگرام در اوج تولید و مصرف محتوا قرار دارد
بر اساس داده‌های گزارش دیتاک، روزانه بیش از هشت میلیون محتوا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود که اینستاگرام همچنان محبوب‌ترین پلتفرم این روزها است و با ۶۱ درصد از حجم محتوای تولید شده، پیشتاز توزیع محتوا در بین سایر شبکه‌های اجتماعی است. پس از آن، اپلیکیشن تلگرام با 16 درصد حجم تولید در رتبه دوم و ایتا و توییتر با 11 درصد حجم تولید در رتبه سوم قرار دارند. و 0.1 درصد از حجم محتوای تولید شده را به خود اختصاص می دهند.

البته علاوه بر حجم محتوای تولید شده، باید به میزان بازدید از محتوا در پلتفرم های مورد علاقه ایرانیان نیز توجه کرد. آمارها حاکی از آن است که از هشت میلیون محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی در طول روز، اینستاگرام با اختصاص بیش از نیمی از حجم محتوای مصرفی (57 درصد) بنر محبوبیت این بخش را در اختیار دارد. پس از اینستاگرام، تلگرام با 22 درصد از حجم محتوای بازدید شده در رتبه دوم قرار دارد.

در پلتفرم های داخلی، ایتا پس از دو پلتفرم خارجی با 11 درصد از حجم محتوای مصرفی در رتبه سوم قرار دارد و در نهایت، توییتر با 1.1 درصد از حجم محتوای مصرفی در رتبه آخر قرار دارد. بقیه رسانه های خبری و وب سایت ها 0.11 درصد و روزنامه ها تنها 0.3 درصد از محتوای مصرف شده را تشکیل می دهند.

بازده های بزرگ از طنز تا عاشقانه
به گزارش دیتاک، در دسته بندی موضوعی، کسب و کارها سهم قابل توجهی 31 درصدی از محتوای اینستاگرام را در اختیار دارند. حضور پررنگ فروشگاه ها در این پلتفرم نیز حکایت از اهمیت ویژه آن دارد.

پس از این موضوع، مطالب منتشر شده به ترتیب سرگرمی و طنز (15%)، آموزشی و انگیزشی (13%)، احساسی (11%)، سیاسی (9%)، مد و زیبایی (6%) و مذهبی (4%) است. ). ).) در این پلتفرم به اشتراک گذاشته می شوند.

11 درصد از حجم محتوای اشتراک‌گذاری شده حاوی یک موضوع عاطفی نشان می‌دهد که تقریباً یک محتوا از هر 10 محتوا به احساسات اختصاص دارد. طبیعتاً 11 درصد باقی مانده به موضوعات مختلف (ورزش، هنر و …) مربوط می شود. در تلگرام ۲۳ درصد از مطالب منتشر شده در فضای تلگرام فارسی نیز مربوط به موضوعات «سیاسی و اقتصادی» است که بیشتر محتوای تولید شده در این پیام‌رسان را شامل می‌شود.

پس از آن تجارت و تبلیغات با 17 درصد در رده دوم، موضوعات عاطفی در رده سوم (12 درصد)، سرگرمی و طنز (10 درصد)، مذهبی (9 درصد) و هنر (8 درصد) موضوعات اصلی بودند. . تلگرام فارسی. قسمتی که در فضای اینستاگرام و تلگرام باید در نظر گرفت موضوع عاشقانه، فال و جادو است.

به گزارش داتک، فال، سحر و جادو جزو 20 موضوع برتر تلگرام و اینستاگرام هستند.

اعداد عجیب از صنعت تبلیغات جهان
در سال های اخیر دیجیتال مارکتینگ را می توان یکی از پرکاربردترین روش های شرکت ها برای تبلیغات خود دانست. بر اساس گزارش منتشر شده توسط یکتانت با همکاری تعدادی از شرکت های تحقیقاتی یا فعال در صنعت فناوری از وضعیت بازار تبلیغات دیجیتال در جهان و ایران، در سال های اخیر بازار تبلیغات جهانی با سرعت خاصی به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود. .

به طوری که 65 درصد از صنعت تبلیغات در سال 2022 به تبلیغات دیجیتال بازخواهد گشت.کل هزینه تبلیغات دیجیتال در جهان در سال 2022 حدود 580 میلیارد دلار است. طبق پیش بینی های Statista، هزینه های تبلیغات آنلاین تا سال 2026 به 835 میلیارد دلار خواهد رسید که در مقایسه با سال 2022 حداقل 44 درصد رشد داشته است.

اما در ایران، در سال های اخیر شاهد رشد بازار دیجیتال مارکتینگ بوده ایم و سهم بیشتری از کل صنعت تبلیغات را به خود اختصاص داده است. در سال 1393 بازار تبلیغات دیجیتال در ایران از منظر بودجه تزریقی رشد خوبی را شاهد بود. به گزارش یکتانت، در سال 1401 هجری قمری تعداد آگهی های نمایش داده شده در سایت های ایرانی به بیش از 800 میلیارد رسید.

این آمار نشان می دهد که در سال 1401 بیش از 4000 تبلیغ کننده در بستر وب فارسی درگیر تبلیغات بوده اند. گزارش یکتانت نشان می دهد که هر کاربر اینترنتی ایرانی روزانه به طور متوسط ​​35 آگهی را در وب سایت های فارسی مشاهده می کند که این رقم به بیش از 70 میلیارد بار می رسد. به طور متوسط ​​در عرض یک ماه رصد توزیع ترافیک در وب‌سایت‌های ایرانی نمایش دهنده تبلیغات نیز نشان می‌دهد که بیش از یک سوم بازدیدهای تبلیغاتی آنلاین مربوط به وب‌سایت‌هایی است که با موضوعات «سیاسی اجتماعی» و «آهنگ و موسیقی» سروکار دارند، به‌ترتیب با 20.3 درصد و 16.5 درصد .

صنعت تبلیغات با زیبایی و ارز دیجیتال احاطه شده است!
بخشی از گزارش های دامنه اینترنتی مربوط به فضای وب سایت است که در ادامه به قسمت های جالب آن اشاره می شود. یکی از این موضوعات، سهم بخش‌های مختلف حوزه تبلیغات است. بررسی حجم تبلیغات نمایش داده شده در اینترنت بر اساس موضوعات مختلف در سال 1401 هجری قمری نشان می دهد که بیشترین موضوعات تبلیغاتی مربوط به زیبایی با نرخ 21.1 درصد و در دسته دوم مالی با نرخ 17.4 درصد است.

بهداشت و درمان با سهم 9.7 درصد در رتبه سوم، ارزهای دیجیتال با سهم 8.5 در رتبه چهارم، سفر و گردشگری با سهم 7.6 درصد در رتبه پنجم، آموزش با سهم 7 درصد، مد، لباس و جواهرات با سهم 6 درصد و خرده فروشی آنلاین با سهم 6 درصد. 5.2 درصد درصد از رتبه ششم تا هشتم به ترتیب.

لازم به ذکر است که معرفی ارزهای دیجیتال از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و در واقع خروج منابع از بخش تولیدی و سرازیر شدن آنها به بخش سفته بازی است و البته یکی از راه های خروج سرمایه از کشور است. زیرا سرمایه سرمایه گذاری شده در آن، صرف نظر از مواجهه با نوسانات فراوان، هیچ ویژگی تولیدی ندارد.

گزارش وضعیت آگهی
ارتقای کیفیت محتوای تولید شده در رسانه یک برند باعث افزایش اعتماد مردم و افزایش اعتبار آن می شود. گزارش های تبلیغاتی یکی از موثرترین ابزارها برای مشاهده در سایت های خبری و همچنین برای بهبود جایگاه موتور جستجو هستند.

بر اساس گزارش یکتانت و تریبون، تعداد گزارش های تبلیغاتی منتشر شده توسط رسانه های فارسی در سال 1401 به بیش از 2500 گزارش رسید که از این تعداد بیش از 160000 گزارش تبلیغاتی منتشر شد و گردش مالی حاصل از آن به 150 میلیارد تومان رسید.

با توجه به اینکه گزارش های تبلیغاتی در بخش های مختلف با تاثیر اطلاعاتی و مالی بالایی همراه است، می توان گفت که این نوع تبلیغات از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال، 17 درصد از این تبلیغات مربوط به تجارت و در دسته بندی های زیر، گردشگری، صنعت، فناوری و سبک زندگی بوده است.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا