مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

آخرین وضعیت تب دنگی در کشور

تبلیغات بنری

به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، دکتر حسین فرشیدی ظهر یکشنبه در سفر یک روزه خود به دزفول در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: دنگی بیماری جدیدی نیست و نباید آن را با کووید 19 اشتباه گرفت. کووید بیماری بود که بشر برای اولین بار با آن مواجه شد، اما دنگی یک بیماری شناخته شده است که در بیش از 140 کشور جهان وجود دارد.

وی ادامه داد: عامل انتقال دهنده این بیماری پشه آئدس است. در سال 1394 با توجه به شیوع این بیماری در کشورهای همسایه، پایش منظم را در کشور آغاز کردیم و در بیش از 70 نقطه کشور دستگاه هایی برای یافتن پشه و بیمار نصب کردیم.

فرشیدی افزود: در سال 1377 پشه در شهرستان بندرلنگ کشف شد که پس از آن حساسیت و راهبرد وزارت بهداشت برای پیگیری بیماران دنگی متفاوت بود و در استان هایی که پشه یافت شد راهکاری موثر برای مقابله با تب دنگی بود. بیماری شناسایی شد. بیماران را پیدا کنید.

وی تصریح کرد: از سال 98 تا 5 اردیبهشت 1403 هیچ مراجعه کننده فعالی از داخل کشور نداشتیم. متاسفانه از 6 اردیبهشت ماه تعدادی از بیماران مبتلا به تب دنگی از امارات وارد کشور شده اند و در کمتر از دو هفته تعداد زیادی بیمار فعال داشته ایم.

فرشیدی گفت: در حال حاضر علاوه بر مشاوره های بین المللی، سیستم مراقبت را در داخل نیز تقویت کرده ایم و بیمار در حال حاضر در یک شهر با حمل و نقل داخلی محصور است.

قائم مقام وزیر بهداشت در وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: پس از گذشت یک ماه و نیم هنوز این بیماری در کشور شیوع پیدا نکرده است و تعداد بیمارانی که در داخل ایران به این بیماری مبتلا شده اند 6 نفر است.

حسین فرشیدی افزود: سیاست وزارت بهداشت این است که در صورت آلوده شدن منطقه یا شهری، مناطق نزدیک یا مجاور خود را به عنوان مکان های در معرض خطر تلقی کند.

وی ادامه داد: وجود پشه در سه استان بوشهر، هرمزگان و سیستان بلوچستان مشاهده شد و در استان‌های فارس، خوزستان و کرمان نیز باید احتمال انتقال پشه را در نظر بگیریم. در این سه استان بیمار مبتلا شده بود، اما پشه وجود ندارد.

معاون وزیر بهداشت گفت: برای انتقال این بیماری باید سه رکن انسان، پشه و ویروس در کنار هم قرار گیرند. مهمترین اقدام پیشگیرانه، بهبود محیط زیست است. محل تکثیر پشه ها آب است. آب سالم و تمیز هر چقدر هم که کم باشد نباید در مکان هایی مانند بالکن که امکان رشد و تکثیر پشه وجود دارد قرار داده شود.

فرشیدی افزود: اصلاح محیط زیست، جمع آوری آب های راکد و جمع آوری تجهیزات و لوازمی که ممکن است آب را جمع آوری کند، مهم است. پشه ها هم چیزهای سیاه را دوست دارند و لاستیک های مستعمل باید در شهرها جمع آوری شوند یا مراقب باشید آب در آنها جمع نشود.

وی همچنین بیان کرد: علائم این بیماری که به نام بیماری استخوان شکننده نیز شناخته می شود، شامل سردرد و بدن درد است و پس از بهبودی ممکن است علائم حداقل تا یک ماه ادامه داشته باشد. متأسفانه یک درصد از بیماران شدیداً بیمار ممکن است بر اثر این بیماری جان خود را از دست بدهند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان به برگزاری همایش بزرگ اربعین در روز چهارشنبه هفته جاری در تهران اشاره کرد. همچنین در حال رایزنی با وزارت کشور در خصوص نحوه انتقال زائران به ویژه از نقاط آلوده از جمله پاکستان هستیم تا زمانی که از چند استان ما عبور می کنند، باید تمهیدات لازم انجام شود تا در مکان هایی فرود نیاید. بیماری ها و پشه ها وجود دارد.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا