مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

راهکارهای مقابله با اضطراب و استرس کنکور

تبلیغات بنری
رضا ریش پور، رئیس شورای روانشناسی و نظام هدایت استان قزوین در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ گفت: مرحله دوم کنکور سراسری 31 و 22 تیرماه در سراسر کشور برگزار می شود. عوامل ایجاد استرس در کنکور: کنکور یک ماراتن عظیم است و دانش آموزان معمولا زمان زیادی را صرف برنامه ریزی دروس می کنند تا بتوانند به موفقیت تحصیلی دست یابند و در کنکور نمره خوبی کسب کنند که مانع از رسیدن افراد به اهدافشان در سال اول یا مرحله اول می شود، اما این بدان معنا نیست که فرصت بیشتری برای جبران وجود نخواهد داشت، بلکه افراد انگیزه قوی و تقویت شده ای برای رسیدن به اهداف تحصیلی خود دارند یک برنامه درسی دقیق داشته باشید و دوباره امتحان کنید.

تمرکز و برنامه ریزی برای موفقیت در کنکور ضروری است
وی ادامه داد: وقتی جمعیت زیادی برای کسب امتیاز با یکدیگر رقابت می کنند، طبیعی است که احتمال پذیرش فرد کاهش می یابد، افرادی که برنامه ریزی و تمرکز مناسبی دارند، در این ماراتن موفق خواهند بود و می تواند این کار را انجام دهد، تلفیقی از تمرکز، برنامه ریزی و مطالعه، قطعاً به موفقیت می رسد و فراموش نکنید که کنکور هر سال دو بار برگزار می شود که در زندگی افرادی که به آن علاقه دارند و ادامه نمی دهند، امری دور از ذهن است. تحصیلات دانشگاهی: افراد زیادی بودند که به مدت دو تا سه سال در کنکور شرکت کردند تا اینکه در نهایت در رشته مورد نظر خود قبول شدند، بنابراین افرادی که نتوانستند در مرحله اول کنکور به نتیجه مطلوب برسند. آنها از این کار ناامید هستند و باید تلاش و کوشش بیشتری کنند تا در مرحله بعد موفق شوند و راهنمایی های تحصیلی خوبی کسب کنند با وجود سال ها شرکت در کنکور به نتیجه مطلوب برسد زیرا گاهی اوقات رشته های انتخاب شده با استعداد و توانایی فرد مناسب نیست، در این صورت ممکن است فرد بی انگیزه و ناامید شود.

در انتخاب رشته باید به استعداد، توانایی و آینده شغلی توجه کرد
وی خاطرنشان کرد: شایسته است افراد در انتخاب رشته در پایه دهم به استعدادها، توانایی ها و آینده شغلی خود در رشته انتخابی توجه کنند تا در کنکور با مشکل مواجه نشوند ریش پور با اضطراب و استرس ناشی از کنکور گفت: طبیعی است که در مواجهه با همه … تست ها، کنکور یکی از منابع دلپذیر استرس است چرا که در مورد مقوله استرس با دو مورد مواجه هستیم. انواع منابع استرس، خوشایند و ناخوشایند فردی بودن و اتفاق خوبی در زندگی او به طور طبیعی منبع استرس برای همه افراد است.

قرار گرفتن در شرایط امتحانی در طول سال برای کاهش استرس
ریش پور گفت: متقاضیان کنکور سال آینده می توانند با شرکت در آزمون های مختلف تحصیلی و قرار گرفتن در موقعیت های مشابه کنکور در طول سال برای کنترل و کاهش استرس از سرعت، دقت و کارایی بالایی برخوردار شوند تست، تقریبا طاقت فرسا، بنابراین این یکی از بهترین راه ها برای کنترل آن در تنش است.

از مرور ذهنی شکست خود در کنکور خودداری کنید
این روانشناس تصریح کرد: نکته دوم برای کنترل استرس و اضطراب این است که اجازه ندهیم ساختار شناختی یعنی تفکر و ذهن روی عوامل ناخوشایند کنکور متمرکز شود.

معیارها و دیدگاه های خانواده می تواند استرس زا باشد
وی خاطرنشان کرد: متقاضیان کنکور باید نسبت به توانایی ها و تلاش های فردی خود واقع بین باشند و اجازه ندهند اضطراب و استرس آنها را کنترل کند. همچنین باید توجه داشت که تمام اضطراب های ناشی از کنکور محصول خود فرد نیست، بلکه گاهی اوقات معیارها و دیدگاه های خانواده می تواند استرس زا باشد، بنابراین والدین باید استانداردها و انتظارات خود را در حد توان و تلاش فرد پایین بیاورند. ریشباوئر در پایان تاکید کرد: دانش آموزانی که در امتحان شرکت می کنند معمولاً مدام فکر می کنند که ممکن است نتوانند انتظارات والدین خود را برآورده کنند و این مشکل می تواند عامل استرس و اضطراب باشد. والدین با کنترل این مسائل می توانند منابع بالقوه استرس را در فرزندان خود کاهش دهند و از آنها انتظار عملکرد بهتری داشته باشند.

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا

About The Author