مجله اینترنتی یستا

رسانه تخصصی اینترنتی یستا

آمد امامی که «زین المجتهدین» شد مبارزات سیاسی امام هفتم چگونه بود؟ راهکار امام کاظم(ع) برای زندگی امروز +سخنرانی و دعای سریع الاجابه

تبلیغات بنری

گروه فرهنگی یستا: امام موسی کاظم (علیه السلام) در سال 128 هجری قمری در «ابوه» که خانه ای بین مکه و مدینه است به دنیا آمد. امام صادق علیه السلام ولادت او را به اصحابش خبر داد و فرمود: «خداوند فرزندی به من عطا فرمود که بهترین خلق اوست». امام کاظم (علیه السلام) دوران کودکی و نوجوانی خود را تحت تربیت پدر بزرگوارشان گذراند تا اینکه در جوانی هوش و ذکاوت امام (علیه السلام) ظاهر شد و آثار نبوغ آن حضرت در آن حضرت نمایان شد. رفتار و اعمال صفاتی چون بزرگواری، بردباری، گذشت، گذشت و معرفت از رفتار و اطرافیانشان مشهود بود. حضرت (علیه السلام) بیست سال با پدرش امام صادق (علیه السلام) زندگی کرد.

امام جعفر صادق (علیه السلام) به علم فرزندش موسی بن جعفر شهادت داد و فرمود: اگر از این فرزندم درباره آنچه در قرآن است سؤال می کردی، با یقین به تو پاسخ می داد. همچنین فرمود: در فهم و سخاوت و علم به مسائل دین مردم که در آن دچار اختلاف و اختلاف شده اند، حکمت دارد. بسیاری از علمای دین و غیر دین از او نقل کرده اند و او در میان اهل حدیث به عالم معروف بود. مفید می گوید: مردم از ابوالحسن موسی احادیث زیادی نقل کردند و او درخشان ترین فقیه زمان خود بود.

 

درود ویژه بر امام موسی کاظم علیه السلام


عبادت و تقوای پیامبر
زهد و عبادت امام کاظم (علیه السلام) چنان معروف شد که هارون الرشید، بزرگترین دشمن امام، نیز گفت: این مرد از پیروان بنی هاشم است.

مورخان او را باتقواترین مردم زمان خود می‌خواندند تا جایی که او را «صالح عبد» و «زین المجتهدین» می‌نامیدند و مانند او در بندگی و عبادت دیده نمی‌شد. اطاعت

 



نمونه هایی از عبادت امام
نماز: خواندن نماز مستحب در شب و جمع آن با نماز صبح. در آن هنگام سعى خود را تا طلوع خورشید ادامه مى داد و هنگام طلوع خورشید تا ظهر سجده مى کرد و نماز مى خواند و خدا را شکر مى کرد. البته لازم به ذکر است که به نظر می رسد این کار برای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یک کار معمولی نبوده است، زیرا در تاریخ ثبت شده است که پیامبر از نیازهای مؤمنان پیروی می کرد و این بخشی از زندگی حضرت محمد است. (رضوان الله تعالی علیه) که رسیدگی به امور مسلمین را قبل از عبادت شبانه روزی واجب نمی دانستند. شاهد این مقاله این است که دقیقاً چنین مقاله ای در زمان زندانی شدن پیامبر نقل شده است، بنابراین می توان این نوع عبادت را با آن زمان تطبیق داد. هارون زندان ربعی را از بالای قصر حفر می کند. در جایگاه ویژه ای در آن خانه، جامعه ای را روی زمین دید که نه استوار بود و نه متحرک. از این تعجب کرد، ربیعی پرسید: این پیراهن چیست که هر روز اینجا می بینم؟ ربیعی پاسخ می دهد: ای امیرالمؤمنین آنچه می بینی پیراهن نیست، موسی بن جعفر هر روز هنگام طلوع آفتاب سر به سجده می اندازد و هنگام ظهر سر از سجده برمی دارد. در اینجا هارون الرشید متحیر شد و نتوانست حیرت خود را پنهان کند و گفت: اما او از زاهدان بنی هاشم است.

زهد و عبادت امام کاظم (علیه السلام) چنان معروف شد که هارون الرشید سرسخت ترین دشمن امام بود و مورخان او را با تقواترین مردم معرفی کرده اند در زمان او حتى «عبدالصالح» و «زین المجتهدین» ملقب به او بودند و کسى مانند او در بندگى و اطاعت دیده نشد.

همچنین پیامبر صلی الله علیه و آله در مدتی که در فجایع هارون گذرانده بود خطاب به خداوند می فرماید: خدایا از تو می خواهم که مرا از عبادتت جدا کنی و بالاتر از همه حمد و ستایش مخصوص توست. خدایا از تو خواستم که به من فرصتی بدهی تا تو را بندگی و عبادت کنم.

روزه: حضرت کاظم علیه السلام روزها را روزه می گرفت و شب ها را بیدار می کرد، مخصوصاً زمانی که به دستور هارون در زندان بود.

حج: مسافت مدینه و مکه را پیاده طی کرد و اسب های اصیل خود را برای سفر آزاد گذاشت. همه اعضای خاندان حضرت و برادرش علی بن جعفر درباره زمانی که در راه بودند می گویند: سفر اول 26 روز، سفر دوم 25 روز، سفر سوم 24 روز و سفر چهارم 21 روز بود.

تلاوت قرآن: قرآن را بیش از دیگران با دقت و تأمل می خواند و چون شروع به تلاوت قرآن می کرد غمگین می شد، همان گونه که هر که قرائت پیامبر را می شنید، گریه می کرد.
حفص می‌گوید: قرآن را با صدای حزن آلود می‌خواند و چون آن را می‌خواند، گویا با قومی سخن می‌گوید.

رهایی از بندگان: حضرت برای رضای خدا و نزدیک شدن به درگاه او هزار بنده را آزاد کرد.

 


مداحی امام کاظم (علیه السلام) / حاج منصور ارضی


زهد امام

ابراهیم بن عبدالحمید ابعاد و دامنه زهد امام کاظم را این گونه بیان می کند: وارد خانه ای شدم که امام در آن نماز می خواند. فقط یک سبدی از برگ خرما، یک شمشیر آویزان و یک قرآن بود. در روایت ابراهیم، ​​زندگانی امام کاظم (علیه السلام) ساده و زاهدانه توصیف شده است، زیرا از حداقل مایحتاج زندگی و وسایل معیشتی که طبقه ضعیف جامعه در آن زمان برخوردار بودند، نبود. و این گواه روشن آن است. دلیل دوری او از دنیا و لوازم آن. طبیعتاً امام چنان زاهدانه زندگی می کرد که شیعیان اموال و حقوق دینی بسیاری را برای او فرستادند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بیش از دیگران قرآن را با دقت و تأمل تلاوت می کرد و هنگامی که شروع به تلاوت کرد، غمگین شد، چنان که هر کس که قرائت پیامبر را می شنید، گریه می کرد.

از امام طلب مغفرت کنید
مورخان گفته اند که او هر چه داشت بدون چشم داشت به عنوان پاداش یا شکر در راه خدا به آنها داد. آنچه به فقیران داد مخفی و مجهول بود تا ذلت گدایی را در چهره گدا نبیند. کیسه هایی به آنها داد که دویست تا چهارصد دینار داشتند. این کیف ها به طرز شگفت انگیزی بزرگ و گران بودند. اهل بیت پیامبر می گفتند: کسى که کیسه موسی را به دست بگیرد و از تنگدستى شکایت کند، شگفت انگیز است.

تحمل عزیز
همچنین تمثیلی از مدارا و فرونشاندن خشم وجود داشت. یکی از نوادگان عمربن خطاب با امام برخورد بد و مذموم می کرد و پیوسته به امیرالمؤمنین علی علیه السلام دشنام می داد. عده ای از یاران امام کاظم تصمیم گرفتند که او را بکشند. اما امام مانع از این کار شد و تصمیم گرفت مشکل را از راه دیگری حل کند. از این رو از او در مورد مکانش پرسیدند و گفتند: در اطراف مدینه کشاورزی می کند. سپس پیامبر بدون اطلاع او نزد او آمد و آن مرد بر او فریاد زد: مرا بکش، پا بر من مکن! حضرت به راه خود ادامه داد تا اینکه به او نزدیک شد و به او مهربانی کرد و با نیکوترین کلمات با او سخن گفت. سپس با خونسردی از او پرسید: مزرعه شما چقدر آسیب دید؟ فرمود: صد دینار. حضرت فرمود: از این مزرعه چقدر سود داری؟ فرمود: دویست دینار. امام سیصد دینار به او داد و فرمود: این مال توست و او مانده تا تو را بکشد. آن مرد از رفتار نامناسب خود با امام قبل از آن منفی شد و شرمنده شد.

سخنان استاد جوادی آملی درباره امام کاظم (علیه السلام)

مبارزات سیاسی امام هفتم شیعیان چگونه بود؟

دوران زندگانی امام کاظم (علیه السلام) مصادف با مرحله اول ظلم و ستم حاکمان عباسی بود. این اعمال فشار از زمان امام صادق (علیه السلام) آغاز شد و تا زمان امام رضا (علیه السلام) که دوران خلافت مأمون بود ادامه داشت. مردم در زمان مأمون احساس امنیت سیاسی چندانی نمی کردند، اما طولی نکشید که خلافت دوباره شروع به بدرفتاری و فشار به مردم کرد. فشار سیاسی عباسیان از زمانی آغاز شد که امام باقر و صادق علیهماالسلام با تربیت شاگردان فراوان و ایجاد جنبش عظیم در میان شیعیان، بنیان علمی و حدیثی شیعیان را مستحکم کردند. مأموریت امام موسی کاظم (علیه السلام) برقراری تعادل و توازن فکری بین شیعیان در این حرکت علمی بود.

دوران امام کاظم (علیه السلام) برای شیعیان دوران بسیار سختی بود در این دوران اعتراضات بسیاری از سوی شیعیان و علویان علیه خلفای عباسی صورت گرفت که مهمترین آنها قیام حسین بود. بن علی در زمان هادی عباسی و نیز نهضت فرزندان یحیی و ادریس و این عبدالله در زمان امام کاظم (علیه السلام) بود. حقیقت این است که مهم ترین رقبای عباسیان علویان بودند و طبیعی بود که حکومت آنها آنها را زیر نظر خود بگیرد. امامان شیعه همگی بر وجوب تقوا اصرار می ورزیدند و سعی می کردند تشکیلات شیعه را مخفیانه اداره و رهبری کنند. طبیعتاً این وضعیت باعث شد که تاریخ نتواند تحرکات سیاسی آنها را به درستی ارزیابی کند.

 

دعای اجابت سریع امام موسی کاظم علیه السلام.

پیامدهای رویگردانی از پیام غدیر در کلام امام کاظم

پس از رحلت رسول خدا(ص)، امت اسلام به دلیل عمل نکردن به تعهدات خود در قبال پذیرش خلافت امیرالمومنین(ع) شاهد عقبگرد بزرگی در ارزش های دینی و معنوی خود بود. از نخستین لحظات رحلت رسول اکرم، برخی از سران لشکر اسلام با تعصب و تعصب قبیله ای خود، سعی کردند شخصی را غیر از کسی که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم برایشان انتخاب کرده بود، منصوب کنند. صلح ، به مقام خلافت رسیدند و در این کوشش به توفیق ظاهری دست یافتند، هرچند این واقعه مانع از مأموریت تکوینی امیرالمؤمنین علیه السلام در مسئله امامت و تفسیر او در آن شرایط نشد. هنگامی که خلافت او غصب شد، گفت: من کنترل گروه را به دست گرفتم.

با این حال، پیامدهای این شورش آشکار را می توان به وضوح در تاریخ مشاهده کرد. بازگشت نظام طبقاتی، تحریف معارف نبوی، تبعیض و نابرابری، فساد درجات اول سپاه رسول اکرم (ص) و غیره، بخشی از چالش عدم پذیرش مأموریت فرماندهی معظم کل قوا است. مؤمنان (خداوند بر او دعا می کند).

امام کاظم (علیه السلام) در بیان دوران پس از رحلت رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و عواقب عدم پذیرش ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) ) اشاره به آیه 11 سوره بقره است که خداوند متعال فرموده است و هنگامی که به آنها گفته می شود:

و می‌گویند: در زمین فساد نکنید، ما خود اصلاح‌کننده‌ایم. حضرت وقتی به کسانی که در روز غدیر عهدشکنی کردند فرمودند: در زمین فساد نکنید; با آشکار ساختن این که پیمان غدیر را میان بندگانی که… [ایمان] آنها ضعیف هستند [و به راحتی فریب می‌خورند]. زیرا در اثر این عمل: آنها را در دینشان آشفته، و در دین و عقایدشان سرگردان می کند. گفتند ما اصلاح طلبیم. [وَ] و به کسانی که در روز غدیر بیعت نکردند گفته شد: با بیعت با بندگان خدا در زمین فساد نکنید که دینشان را سست می کنند و دینشان را تحریف می کنند. گفتند: ما اصلاح طلبیم.

بر اساس این روایت، امام کاظم (علیه السلام) به دو پیامد روی گردانی از پیام غدیر اشاره کرده است: 1- آمیختگی مردم در دین. 2- اختلاط و خلط در عقاید و مذهب. همانطور که اشاره کردیم در سالهای پس از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) به ویژه حکومت بنی امیه متوجه این دو واقعیت تلخ شدیم.




مبارزه اقتصادی امام کاظم (علیه السلام) با هارون چگونه بود؟


تهیه کننده: حسام الزبیراوی

تبلیغات بنری

jahannews به نقل از یستا

About The Author